Fjord1 skifter batterier på spritnye færger
Vandkølesystemet begyndte at lække på flere moduler fra Siemens nyåbnede batterifabrik i Trondheim. Nu får Austevoll-færgerne erstattet flere af batterierne. Det var Siemens’ eget servicepersonel som opdagede fejlen, under test og idriftsættelse af anlæggene for et par uger siden.
”Årsagen til lækagerne blev hurtigt identificeret og skyldes fejl på enkelte delkomponenter i kølesystemet.
Derfor har lækagerne ikke medført nogen sikkerhedsrisiko for personel eller materiel om bord”, skriver informationschef Stian Thorsrud hos Siemens i en mail til Sysla.
Ifølge Geir Vangen, som er regionschef for Fjord1 i Hordaland, lå MF Møkstrafjord ved kaj uden passagerer om bord, da der blev opdaget fugt i batterirummet. Alle nedlukningsprocedurer blev iværksat straks. Det opstod ikke fare for hverken mandskab eller passagerer. Det er Fjord1 som ej og driver færgerne på ruten Krokeide – Hufthamar.
I fjor indsatte Fjord1 to nye hybridfærger på ruten Krokeide – Hufthamar mellem Austevoll og fastlandet. Ud over dieselmotorer, har de 122 meter lange færger store batteripakker om bord. Disse batteripakker skal kunne lades mens MF Møkstrafjord og MF Horgefjord ligger ved kaj.
Det er Siemens som har leveret batteripakkerne til de to færger. Indtil for nylig har de overladt produktion af selve batteripakkerne til andre aktører. Nu fremstiller Siemens dem selv på en nybygget batterifabrik i Trondheim.
Til forskel fra de luftkølede batteripakker på el-færgernes "moder", Ampere, er Siemens’ batterimoduler vandkølede. Det var lækage fra netop vandkølesystemet på nogle af batterimodulerne som medførte at flere af dem nu udskiftes på de to Austevoll-færger.
Ifølge Stian Thorsrud fungerede de indbyggede sikkerhedssystemer i batterimodulerne som de skulle. Kølesystemets opgave i modulerne er at kontrollere temperaturen i battericellerne, så den ikke bliver for høj.
Redaktionen