Ny drone skal sniffe efter svovl i Storebælt
I tre måneder skal en drone patruljere over Storebælt. På dronen er der monteret en såkaldt ”snifferboks”, som gør, at den kan måle skibes udledning af svovl. Dronen er udlånt af EMSA, EU’s sikkerhedsagentur for søfart.
"Snifferdronen er et godt eksempel på, hvordan ny teknologi kan hjælpe myndighederne. Det virker som en god og effektiv måde at bekæmpe luftforurening", siger Erhvervsminister Rasmus Jarlov.
Dronen flyver ind i røggassen fra skibets udstødning, hvor den hurtigt kan sniffe sig frem til mængden af svovl i brændstoffet. Disse data bliver med det samme tilgængelige på land, så myndighederne kan følge op, hvis et skib ikke overholder kravene til svovlindholdet i brændstoffet. Teknologien er udviklet i Danmark.
"Siden 2015, hvor de skærpede svovlregler trådte i kraft, har vi halveret indholdet af svovl i luften over Danmark til gavn for både miljø og sundhed. Nu har vi et nyt redskab til at overvåge om skibe udleder for meget svovl, hvilket er vigtigt for konkurrencesituationen for de mange lovlydige danske rederier", siger Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen.
Skibe i dansk farvand kontrolleres i dag fra helikoptere, som måler svovlindholdet i skorstensrøgen og på Storebæltsbroen, hvor en svovlsniffer er monteret. Desuden foretager Søfartsstyrelsen på vegne af Miljøstyrelsen årligt ca. 150 olieprøver fra skibe i danske havne.
Regeringen har med finanslovsaftalen for 2019 afsat 12 mio. kroner i perioden 2019-2022 til at fortsætte svovlovervågningen.
Bøder for at overtræde svovlreglerne spænder fra 30.000 kroner til 300.000 kroner.
Siden de internationale svovlregler trådte i kraft, har Miljøstyrelsen anmeldt 31 skibe til politiet for overtrædelse af svovlreglerne.
Ifølge DCE - Aarhus Universitet er svovlindholdet i luften over Danmark mere end halveret, siden de skærpede svovlregler trådte i kraft 1. januar 2015.
Kilde: Erhvervsministeriet
Se Billedserie af den nye droner HER