Faldende overskud i Lindø Port of Odense
Dannmarks tredjestørste havn - Lindø Port of Odense - der rummer såvel Terminal City i Odense og Terminal Nord og Syd på Lindø, kom ud af 2018 med et overskud på 10,2 mio. kr. - et markant fald fra et overskud på 42,8 mio. kr. i 2017. Omsætningen faldt fra 214,5 mio. kr. i 2017 til 156,3 mio. kr. i 2018.
”En del af den branche, vi opererer i, er karakteriseret ved typisk meget store projekter med nogle pauser ind imellem. Og vi har af strategiske årsager valgt at allokere en del af vores bygningsmasse og infrastruktur til produktion af store og meget tunge emner, som alene kan håndteres havnenært. Der er rigtig mange arbejdspladser indenfor sværindustrien, og et af vores strategiske mål er at medvirke til at skabe arbejdspladser. Så der vil være nogle år, hvor vi må acceptere nedgang i aktiviteterne afhængig af kundernes ordresituation. Derudover har vi i modsætning til 2017 ikke indtægtsført salg af arealer i 2018. Så omsætningsnedgangen er ikke overraskende for os. Samtidig betyder de generelle markedsvilkår, at vi har urealiserede kursreguleringer på vores værdipapirbeholdning på -23 mio. kr. med i regnskabet”, siger adm. direktør Carsten Aa.
Hovedparten af værdipapirbeholdningen er placeret i værdipapirer til finansiering af den igangværende havneudvidelse. Disse værdipapirer udløber til kurs 100 i 2020 og 2021, hvorved størstedelen af kurstabene tilbagereguleres som indtægter i efterfølgende år.
Carsten Aa glæder sig over, at der er fremgang i godsomsætning og skibsanløb. I 2018 anløb 59 flere skibe havnen end i 2017, og godsmængden er steget fra 2,3 mio. tons til 2,4 mio. tons.
”Jeg synes, det er værd at notere sig, at vi har fremgang i både skibsanløb og godsomsætning i et år, hvor tendensen ellers har været faldende godsomsætning for de danske havne generelt. Derudover er vores øvrige udlejningsvirksomhed meget stabil. Vi har i 2018 indgået aftaler om flere større udlejninger, blandt andet en istandsat hal på 10.600 kvm. og oplagsarealer til MHI Vestas. Vi forventer derudover at indgå aftaler om større lejemål i 2019”, siger direktøren.
"Vi forventer et år med mere aktivitet og yderligere tilgang af kunder, og så er 2019 jo også året, hvor første etape af havneudvidelsen bliver færdig. Det ser vi meget frem til", siger Carsten Aa.
Lindø Port of Odense er en aktieselskabshavn og Danmarks tredjestørste.
Kilde: Lindø Port of Odense