ÆrøExpressen tager form i Riga
Den nye hybridfærge, der efter planen skal indsættes senere i år på den nye rute mellem Marstal og Rudkøbing, tager form på værftet i Riga. Færgen skal senere i foråret færdiggøres på værftet i Hvide Sande.
Byggeriet af færgen blev påbegyndt på værftet i Riga i september i fjor og det skrider planmæssigt frem, fremgår det af videoen herunder, der er optaget af Flemming Boye, der er medlem af kommunalbestyrelsen i Ærø Kommune.
Færdiggørelsen af hybridfærgen på værftet i Hvide Sande forventes at tage omkring et halvt år, oplyser selskabet. Den knap 50 meter lange ÆrøExpressen får kapacitet til 32 biler eller to busser/lastbiler og 16 biler samt 196 passagerer.
Selskabet ÆrøExpressen har indgået en management service aftale med Förde Reederei Seetouristik i Flenborg, der kommer til at forestå driften af færgen.
Finansieringen af færgen og tilhørende landfaciliteter er hovedsagelig fremskaffet ved lån gennem Danmarks Grønne Investeringsfond og Ringkøbing Landbobank, og ved tegning af folkeaktier fra 1642 investorer fra
ind- og udland. Det samlede kapitalbehov er på 55 mio. kr.
Redaktionen