Nyt lys over tragisk ulykke på Maersk-skib
Da 2. styrmanden på Maersk Patras i søndags faldt overbord, var han i gang med at arbejde med fastgørelse af containere ombord på skibet. Det siger en inspektør fra ITF efter at have talt med besætningsmedlemmer ombord.
Den internationale sammenslutning for transportarbejdere, (ITF), har opfordret de canadiske myndigheder til at forbyde den type arbejde, mens skibe er på vej ad St. Lawrence floden, som det var tilfældet med Maersk Patras.
“Det er en tragisk situation for denne søfarendes familie, venner og de øvrige besætningsmedlemmer ombord på Patras og desværre er vores værste frygt for farerne for sømændene ved at surre last på Saint Lawrence, blevet til virkelighed,” siger Peter Lahay, der er ITF-koordinator i Canada og fortsætter:
“De første rapporter indikerede, at ulykken skete, mens en lods-stige blev hejst ned, men efter at have talt med besætningen
og foretaget flere undersøgelser, har vi fastslået, at det ikke var tilfældet. Den pågældende var i færd med at arbejde med en fire meter lang fastgørelses stang (til containere, red.), da han faldt overbord.”
Han siger videre, at ITF nu vil afvente resultaterne af den officielle undersøgelse af ulykken. “Men vores indledende undersøgelser rejser alvorlige spørgsmål omkring træthed blandt besætningsmedlemmerne og sikkerhedsprocedurerne ombord, som vi behøver svar på,” siger Peter Lahay.
Ulykken skete omkring kl. 09.30 lokal tid, søndag, i Saint Lawrence floden ud for Quebec. Flere skibe hjalp sammen med helikoptere Maersk Patras med eftersøgningen, der blev koordineret af den canadiske kystvagt.
Maersk meddelte mandag, at den omfattende eftersøgning var forløbet uden resultat og var blevet indstillet. Samtidig understregede rederiet, at det vil samarbejde fuldt ud med myndighederne i opklaringen af den tragiske ulykke.
Kilde: TradeWinds