Tre døde og flere sårede på Chittagong
Dødsulykkerne fortsætter på skrotværfterne på strandene ved Chittagong. Senest blev tre arbejdere dræbt og mindst seks blev hårdt kvæstet på grund af gasudslip fra tankskibet Medelin Atlas, mens de var i gang med at skære rør over i skibets maskinrum.
Ifølge lokale rapporter var arbejderne ikke udstyret med gasmasker under arbejdet, der kostede dem livet den 31. juli på værftet ejet af MAK Corporaton. Det 27.450 gt store skib var tidligere ejet af det indonesiske selskab Waruna Nusa Sentana, men fik tidligere i år nyt navn og solgt til skrot, viser data fra VesselsValue.
Ulykken efterforskes nu af myndighederne i Bangladesh, der i årevis har tilladt strandværfterne at ophugge skibe under vilkår, der lader hånt om såvel miljø som beskyttelse af arbejderne.
Få dage tidligere mistede en arbejder livet i en ulykke på et andet værft i Chittagong, mens han arbejdede med skrotning af et skib, der tilhørte det taiwanesiske rederi Evergreen Marine. Han omkom, da han styrtede ned fra stor højde.
Evergreen Marine har efterfølgende udtalt, at de vil forbedre sikkerheden,
dog uden at uddybe, hvordan det skal ske.
Ifølge NGO´en Shipbreaking Platform omkom endnu en arbejder i starten af juli på et værft i Chattogram, mens to døde i en eksplosion på Mahinur-værftet i Chittagong i maj.
Trods de gentagne dødsulykker bliver skibsejere i stor stil ved med at sende skibe til ophugning på strandene i Bangladesh, fordi de her kan få en lidt højere skrotpris.
Ialt blev 193 skibe skrottet i andet kvartal i år. Heraf blev 146 solgt til værfter i Sydasien. Og mere end halvdelen af disse skibe skiftede flag til registre i Comorerne, Palau og St. Kitts og Nevis få uger før de blev sejlet op på ophugningsstrandene. Alle flagstater som befinder sig på Paris MoU´s sorte liste.
Kilde: Shipbreaking Platform