Rederi afviser nordlig rute af klima-hensyn

Rederi afviser nordlig rute af klima-hensyn
Den isbrydende LNG-tanker Christophe de Margerie ved Yamal LNG-terminalen på den nordlige sørute.

Søndag 25. august 2019 kl: 09:00


Topchefen i CMA CGM afviser nu, at rederiet vil benytte ruten nord om Rusland fra Europa til Asien. Den arktiske is smelter mere og mere og gøre ruten til en stor prioritet for Putins Rusland, men CMA CGM afviser på grund af risikoen for klima og miljøet i området.

For Ruslands præsident, Vladimir Putin, er åbningen for mere og mere kommerciel sejlads ad den nordlige sejlrute en vigtig prioritet. Og for rederierne kan der måske også være penge at spare ved at benytte den kortere rute.

Men miljøorganisationer frygter for miljøet i det farvandene bl.a. på grund af risikoen for forurening. Og nu siger franske CMA CGM, der er et af verdens største containerrederier, fra:

"Arktisk, der er rig på sin unikke og stort set uudforskede biologiske mangfoldighed, spiller en væsentlig rolle i reguleringen af ​​havstrømme og globale klimamønstre. Brug af den nordlige rute vil udgøre en betydelig fare for de unikke naturlige økosystemer i denne del af verden, hovedsageligt på grund af de mange trusler, der er forbundet med ulykker, olieforurening eller kollisioner med havdyr,” hedder det i en udtalelse fra CMA CGM´s topchef Rodolphe Saadé.

For nuværende kan ruten nord om Rusland kun besejles uden isbryder-hjælp i tre til fire måneder af året. Ingen containerrederier benytter i dag ruten og den er i øjeblikket ikke konkurrencedygtig til formålet, ifølge Maersk.

Den danske rederi testede ruten sidste år og sagde efterfølgende at de ikke har planer om faste transporter.

Kilde: Maritime Executive


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark