Norden vil udvikle plantebaseret brændstof
Rederiet Norden har indgået et nyt partnerskab med Kvasir Technologies om en patenteret teknologi til fremstilling af skibsbrændstof fra plantemateriale. Nødvendigt at tænke ud af boksen for at finde fremtidens løsninger, mener Norden.
”Norden vil gerne skubbe shipping-industrien mod en renere fremtid. Hvis dette skal lykkes, er tests af alternative brændstoffer et godt sted at starte”, siger Henrik Røjel, Fuel Efficiency and Decarbonisation Manager hos Norden.
”Samarbejdet med Kvasir hilses velkomment, både fordi det bidrager til vores mål om at være frontløber inden for reducering af CO2-udledninger, men også fordi virksomheder, der tænker udenfor boksen, er en nødvendighed i processen med at finde fremtidens løsninger,” hedder det videre i en pressemeddelelse om
samarbejdet.
Kvasir Technologies fokuserer på at transformere den del af biomassen, der kaldes lignin, og bruge det i produktionen af brændstof. I de fleste tilfælde er lignin et affaldsprodukt, der som regel kasseres uden at blive brugt. Det er dog let tilgængeligt og findes i store mængder, hvilket giver en stor grad af skalérbarhed – især sammenlignet med andre råstoffer.
Man kan omdanne biomasse til flydende brændstof på flere måder, men Kvasirs teknologi skiller sig ud, da de – modsat mange andre – er i stand til at omdanne lignin, og ikke bare cellulose, til flydende brændstof.
”Projektet skal illustrere vores biobrændstofs egnethed i shipping-branchen. Vi håber også, at projektet kan være med til at sætte yderligere skub i den teknologiske udvikling”, siger Joachim Backmann Nielsen, adm. direktør hos Kvasir Technologies.
Samarbejdet mellem Norden og Kvasir er en del af ShippingLab – et fælles initiativ inden for shippingindustrien, der har til opgave at udvikle danske kompetencer inden for bl.a. digitalisering og miljøvenlig teknologi. ShippingLab er støttet af Innovationsfonden, Den Danske Maritime Fond, Orients Fond og Lauritzen Fonden.
Biobrændstof på basis af lignin er også et af de tre alternative brændstoffer, som Maersk er i gang med at undersøge i rederiets bestræbelser på at kunne præsentere det første oceangående klimaneutrale skib i 2030.
Norden vil efter planen gennemføre en komplet test af Kvasirs brændstof på et af sine skibe imod slutningen af samarbejdet, der varer i tre år.
Kilde: Norden