Voldsom forskel i pristillæg for lavsvovlsolie
Prisforskellen på de tillæg for lavsvovlsolie, som rederierne har indført i forbindelse med indførelsen af de nye svovlregler, er enorme, viser en undersøgelse, som Alphaliner har gennemført. Analysefirmaet har fundet udsving mellem de enkelte rederiers tillæg på op til 90 pct.
Det gælder om at kigge sig godt for, når en container skal fragtes fra Asien til Nordeuropa. Det nye tillæg for lavsvovlsolie, der blev indført 1. december varierer nemlig voldsomt fra MSC, der tager 71 dollar pr. teu til Hapag-Lloyd, der prissætter tillægget til 135 dollar pr. teu, svarende til en forskel på 90 pct.
“Den store variation i de nye brændstoftillæg og den manglende gennemsigtighed i forhold til rederiernes kalkulationer er skabt til at nære afskibernes bekymring for, at rederne opkræver for høje tillæg for at kompensere for lavere fragtrater,” skriver Alphaliner i sin seneste ugerapport.
Også generalsekretæren i Global Shippers Forum, James Hookham, opfordrer rederiernes kunder til at spørge ind til de nye brændstoftillæg.
“Afskibere bør rutinemæssigt udfordre ethvert tillæg, som rederierne kræver, specielt dem for lavsvolsolie i de næste uger, “ siger han til Splash.
Robert Keen, der er direktør for British International Freight Association siger ligefrem, at de store forskelle i brændstoftillæggene tyder på, at (nogle) rederier “åbenlyst” profiterer på de nye regler.
“Selvom speditører har forventet øgede omkostninger på grund af de nye svovlregler, mener de ikke, at tillæg er det bedste løsning. Rederierne bør i stedet indarbejde de øgede omkostninger i deres almindelige prisfastsættelsesmekanisme for fragt,” siger Robert Keen og tilføjer:
“Hvis Alphaliners analyse er korrekt, ser det ud til, at rederierne blot sætter et tilfældigt beløb
på tillægget og yderligere bestyrker vores tidligere påstand om, at den slags tillæg indeholder en åbenlys merfortjeneste fra rederier, der er fast besluttet på at udnytte situationen.”
Kilde: Splash.