Danmark sender fregat til Hormuz Strædet
Et bredt politisk flertal er blevet enige om, at Danmark fra efteråret og fire måneder frem sender en fregat til Hormuz Strædet, hvor den skal indgå i den europæisk ledet maritime operation i den Persiske Bugt. Allerede fra næste måned vil Danmark bidrage til operationen med to stabsofficerer.
”Det er vigtigt, at Danmark som en markant søfartsnation med et stærkt søværn tager et ansvar på os og bidrager til at stå op for principper, som vi tror på. Jeg er stolt af, at vores allierede kigger i vores retning, når de skal finde samarbejdspartnere til en opgave som denne. Det vidner om den store respekt, der hersker om vores dygtige soldater og vores robuste kapaciteter”, siger forsvarsminister Trine Bramsen.
Udenrigsminister Jeppe Kofod supplerer:
”Danmark er verdens 5. største søfartsnation. Vi har en særlig interesse i og et særligt ansvar for at sikre maritim sikkerhed og fri sejlads – også i Hormuz Strædet. Derfor vil regeringen fortsætte sin aktive indsats for at mindske spændingerne i regionen. Nu også med et konkret bidrag i form af stabsofficerer og en fregat”, siger udenrigsministeren.
”Bidraget vil spille sammen med de øvrige indsatser i regionen, herunder den amerikansk-ledede maritime sikkerhedsindsats, IMSC. Indsatsen forventes desuden at blive suppleret af diplomatiske tiltag, der blandt andet vil sigte på at styrke dialogen om maritim sikkerhed i regionen”.
Danske Rederier hilser beslutningen velkommen:
”Det er vigtigt, at vi som stor søfartsnation er vores ansvar bevidst og med bidraget her, sender Danmark et klart signal om, at vi vægter sømændenes sikkerhed og handelsskibenes ret til sikker passage højt”, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.
“For skibsfarten er det vigtigt ikke at blive inddraget som part i geopolitiske spændinger, så ethvert bidrag skal være med til at deeskalere og stabilisere situationen i området,” siger Anne H. Steffensen.
Med 150-170 dansk opererede skibe gennem Hormuz Strædet hver måned, har passagen stor strategisk betydning; både for dansk og international skibsfart.
Danske Rederier opfordrer dog samtidig til, at vi ikke glemme de udfordringer, som der ses med pirateri og kidnapninger i Guineabugten. Et område, der af mange rederier ses som en endnu mere alvorlig sikkerhedstrussel.
”Efter vi i mange år havde problemer med pirateri øst for Afrika, så er problemerne nu i høj grad flyttet til Guineabugten vest for Afrika. Vi ser desværre alt for mange alvorlige hændelser her, så her er der også behov for at højne sikkerheden”, siger Anne H. Steffensen.
Redaktionen