Får Samsø sin nye færge til tiden?
Spørgsmålet ligger lige for, fordi hurtigfærgen bygges på et værft i det virusplagede Kina. At dømme efter den orientering, som direktøren for Samsø Rederi i går sendte til færgeudvalget, kan det godt nås. Men det bliver snært.
Efter forlængelsen af ferien efter det kinesiske nytår kom arbejdet mandag så småt i gang igen på de kinesiske industrivirksomheder. Således også på værftet, der bygger den nye Samsø-færge Lilleøre, men kun en tredjedel af arbejderne mødte op.
Værftet har dog meddelt Samsø Rederi, at deres færge har 1. prioritet. “Og vi forventer derfor at de allokerer de værftsarbejdere der er mødt ind til vores projekt. De kommende uger vil vise om de sætter handling bagved ordene,” skriver rederidirektør Carsten Kruse i orienteringen.
Værftet har orienteret om, at færgen bliver søsat 20. februar, men den planlagte overtagelse er tidligere skudt med 10 dage til den 13. april. Færgen skal gennem en lang række test i midten af marts af rederiet selv og af Søfartsstyrelsen, der efter planen sender tre mand afsted.
Hvis den holder er der afsat nogle dages buffer til toldarbejde og overtagelse, inden et transportskib skal afhente hurtigfærgen med afgang 18. april og ankomst i Aarhus 1. juni.
Herefter har rederiet 14 dage til uddannelse og træning af besætningen, hvis Lilleøre som planlagt skal i drift 15. juni.
Kilde: Samsø Rederi