Kriseramt rederi tabte 2,7 mia. nkr i 2019
Det norskejede Solstad Offshore er trods et reduceret underskud i 2019 fortsat i dyb krise med en rente-bærende gæld på 33,5 mia. nkr og et brud på låneaftalerne, der lige nu forhandles med kreditorerne. Ny skæbnesvanger frist for et af verdens største offshore-rederier er 31. marts.
Rederiets underskud på 2,7 mia. nkr i fjor var en klar forbedring i forhold til 2018, hvor det nåede 5,7 mia. nkr. Driftsindtægterne steg med 335 mio. nkr. til 5,25 mia. nkr. primært drevet af højere aktivitet i Norsøen, skriver selskabet i regnskabet.
“Aktiviteterne i markedet viser tegn på bedring, men med sæsonvariationer, særligt i Nordsøen,” skriver Solstad.
Og rederiet, der blev til ved en sammenlægning af det gamle Solstad, Farstad Shipping, Deep Sea Supply og Rem Offshore, skal virkelig håbe på, at det kan overbevise sine kreditorer om, at fremgangen er holdbar og værd at satse på.
Solstad, der har en rentebærende gæld på 33,5 mia. nkr., kunne nemlig ikke overholde den aftale om rente- og afdragsfrihed frem til 31. oktober 2019, som selskabet havde fået. De brød med andre ord lånebetingelserne, men fik fristen forlænget til 31. marts.
Solstad skriver i forbindelse med regnskabsaflæggelsen, at forhandlingerne med kreditorerne er i gang, men fortsat ikke er i mål.
Bestyrelsen har fortsat tro på, at forhandlingerne kan føre til en løsning, men skriver samtidig, at udfaldet af forhandlingerne og fremtidig drift af selskabet, der har en negativ egenkapital på 3,6 mia. nkr. er “meget usikkert”.
Solstad rådede ved udgangen af december over en flåde på 135 skibe. Udnyttelsesgraden i den operationelle del af flåden lå i 4. kvartal på 80 pct.
Kilde: Solstad