Corona har sat turbo på digitalisering

Corona har sat turbo på digitalisering
DNV GL foretager flere og flere remote-inspektioner. Foto: DNV GL.

Torsdag 11. juni 2020 kl: 14:15


Coronakrisen har accelereret den maritime verdens anvendelse af digitale løsninger med mindst fem år. Covid-19 har tvunget maritime virksomheder til at benytte digitale teknologier for at holde gang i forretningen og optimere flåden.

Der er ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget, fristes man til at sige om Coronakrisens indvirkning på den maritime verdens anvendelse af digitale værktøjer.

Ifølge DNV GL-chefen, Knut Ørbeck-Nilssen har krisen “sat turbo på digitaliseringen og accelereret innovation og samarbejde på tværs af industrierne”.

Det er sket, mener han, på tværs af hele den maritime sektor, inkl. styrelser, havnemyndigheder, skibsredere, klasseselskaber, udstyrsleverandører og driften om bord på skibene.

“Pandemien har accelereret den digitale udvikling med et halvt år-ti,” siger Ørbeck-Nilssen, der ligefrem kalder udviklingen for en “maritim renaissance for innovation”.

“Mentaliteten er ændret og den maritime sektor er åben over for digitale måder at arbejde og interagere på,” siger DNV GL-chefen.

Det præger også klasseselskabet, der nu udsteder et e-certifikat hvert fjerde minut og siden Coronakrisens start har oplevet en stigende brug af DNV GL´s digitale platform, Veracity, der nu har 200.000 brugere.

Kilde: Riviera


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark