Maersk Tankers sælger helt specielt skib

Maersk Tankers sælger helt specielt skib
Foto: Maersk Tankers

Onsdag 13. januar 2021 kl: 14:57


Maersk Pelican var det første produkttankskib i verden, der testede brugen af rotorsejl på skibe af denne type. Nu har Maersk Product Tankers solgt skibet til in indonesisk køber. Men dermed er det ikke slut med at teste den kommercielle bæredygtighed af hjælp fra vinden, siger selskabet.

Det skabte stor opmærksomhed, da LR2-produkttankeren Maersk Pelican i efteråret 2018 fik monteret to 30 meter høje rotorselv fra det finske selskab Norsepower.

Målet var at teste, om sejlene , der med 5 meter i diameter dengang var de største i verden, ville reducere brændstofforbruget, som skrivebordsberegningerne forudsagde.

Og det kunne de, viste det sig efter et års test, der blev gennemført i samarbejde med bl.a. uafhængige eksperter fra Lloyd´s Register og Ship Performance Group, der analyserede og validerede data.

Brændstofbesparelsen lå fra 1. september 2018 til 1. september 2019 på 8,2 pct. Det betød også at klimaet blev skånet for udledningen af omkring 1.400 tons CO2, oplyste Maersk Tankers den gang.

Efter testen fortalte teknisk direktør Tommy Thomassen, at Maersk Tankers ville beholde rotorsejlene på skibet - og fortsætte udforskningen af teknologien og dens kommercielle levedygtighed.

Men nu sælger rederiet altså Maersk Pelican.

“Skibet sælges med den installerede teknologi om bord, men vi vil fortsat arbejde med relevante partnere for at teste den kommercielle bæredygtighed af at udnytte vinden til fremdrift af produkttankskibe,” skriver Tommy Thomassen, teknisk direktør i Maersk Product Tankers i en mail til TradeWinds.

Norsepower Rotor Sail Solution er en moderniseret udgave af Flettner rotoren, en roterende cylinder, der bruger Magnus effekten til at udnytte vindkraften til fremdrivning af et skib. Hver rotorsejl er lavet ved hjælp af de nyeste intelligente letvægts sandwich kompositmaterialer, og tilbyder en enkel, men robust hi-tech løsning.

Når vindforholdene er gunstige, kan de vigtigste motorer aflastes. Det giver besparelser på udgifter til brændstof samt reducerer skibets emissioner, uden indflydelse på ruteplanlægning.

TradeWinds.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark