Maersk i partnerskab om ammoniak-studie
Maersk er gået sammen med bl.a. Keppel Offshore og det norske gødningeselskab Yara om at undersøge mulighederne for at etablere grøn ammoniak-bunkering i Singapore, der er verdens travleste bunkerhavn.
“Sammen med metanol ser i A.P. Møller - Maersk grøn ammoniak som et vigtigt fremtidigt brændstof i forbindelse med dekarboniseringen af vores flåde. En dual-fuel ammoniakmotor er i øjeblikket under udvikling, men hvis grøn ammoniak skal drive vores skibe i fremtiden, har vi også brug for en forsynings- og infrastruktur, ligesom der er sikkerhedsrelaterede udfordringer, der skal løses,” siger Morten Bo Christiansen, der er chef for dekarboniseringen i det danske selskab.
I det nye samarbejde vil Maersk sammen med selskabet Fleet Manager arbejde på udviklingen af sikre og pålidelige bunkeringprocedurer, men Keppel vil designe nye bunkerskibe til ammonak og LPG-bunkerskibe, der er forberedt for ammoniaktransport. Yara skal stå for analysen af mulighederne for at få leveret ammoniak.
Mærsk McKinney Møller Center for Zero Carbon Shipping skal levere en analyse af alle sikkerhedsproblemerne i en teknologi-roadmap og skal integrere undersøgelsens resultater i en økonomisk modellering af omkostningerne.
Kilde: Maritime Executive