Maersk opjusterer med flere milliarder dollar
Rekordhøje rater containershipping parret med en en enorm efterspørgsel får Maersk til at opjustere forventningerne til driftsresultatet for hele året med omkring 50 pct. Samtidig løfter selskabet sløret for 1. kvartalsresultatet, der slår nye rekorder.
A.P. Møller - Maersk fik i 1. kvartal 2021 en driftsindtjening før afskrivninger og finansielle poster (EBITDA) på 4 mia. dollar, hvilket er knap 50 pct. bedre end rekordindtjeningen i 4. kvartal i fjor på 2,7 mia. dollar.
Omsætningen landede på 12,4 mia. dollar, hvilket er godt en mia. mere end i 4. kvartal i år, mens driftsindtjeningen efter af/nedskrivninger blev på 3,1 mia. dollar.
“Det gode resultat skyldes primært den særlige markedsituation med stigende efterspørgsel og dermed knaphed i forsyningskæderne og mangel på materiel (containere) til følge. I 1. kvartal 2021 steg volumener i Ocean med 5,7% og gennemsnitsraterne med 35% i forhold til sidste år,” skriver Maersk i fondsbørsmeddelelsen.
Og “den særlige markedssituation” - som Maersk kalder det - ser ifølge selskabet ud til at fortsætte helt ind i 4. kvartal i år, drevet af en vækst i den globale efterspørgsel, der er blevet opjusteret til 5-7 pct. mod tidligere 3-5 pct. “primært drevet af eksport volumener fra Kina til USA”.
Og derfor er forventningerne til hele året også skruet op.
EBITDA forventes nu at blive “i omegnen af 13-15 mia. dollar (tidligere 8,5-10,5
mia. dollar) og EBIT i omegnen af 9-11 mia. dollar mod tidligere 4.3-6.3 mia. dollar,”
skriver Maersk.
"Maersks gigantopjustering vil give genlyd. Analytikerne var på forhånd foran Mærsks egen udmelding, men langt bagefter de økonomiske realiteter. Samlet set skal forventningerne formentlig løftes med ca. 20 pct., og det kan ikke undgås at slå igennem på aktiekursen," skriver Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet i en kommentar ifølge Finans.
Også cash flow forventes at nå nye rekordhøjder med en fordobling til “mindst 7 mia. dollar” mod tidligere “over 3,5 mia. dollar.
Investeringerne øges markant fra et forventet niveau på 4,5-5,5 mia. dollar til omkring 7 mia. dollar, primært drevet af højere omkostninger til indkøb af yderligere containere for at imødegå den nuværende knaphed i forsyningskæderne, forbedre servicepålideligeheden i Ocean, samt organisk vækst i Logistics & Services.
Maersk gør opmærksom på, at handelsvilkårene for de kommende kvartaler fortsat er påvirkede “af en højere end normal volatilitet grundet potentielle ændringer i det nuværende efterspørgselsmønster, knaphed i forsyningskæderne og mangel på materiel, som kan påvirke short-term container raterne.”
Kilde: Maersk