Hurtigruten i stor klima-opgradering
Norske Hurtigruten vil foretage betydelige investeringer i batterier, landstrøm og biobrændstof for at nå målet om en reduktion af CO2 udledningen fra rederiets flåde af skibe, der sejler langs den norske kyst på 25 pct. Tre af skibene skal gennemgå en omfattende ombygning til batteri-hybrid fremdrift.
Den omfattende opgradering af de tre skibe MS Richard With, MS Nordlys og MS Kong Harald omfatter installation af nye lavt-udledende motorer og store batteripakker.
Alle skibe er i forvejen ombygget til at kunne modtage landstrøm og den samlede indsats skal reducere CO2 udledningen med 25 pct. og NOx udledningerne med 80 pct., oplyser Hurtigruten.
“Verden smukkeste rejse bliver endnu bedre. Vi kombinere de bedste tilgængelige tekniske løsninger for at skære 25 pct. af CO2 udledningerne langs den norske kyst. Og vigtigst skaber vi fundamentet til at kunne introducere endnu bedre løsninger, efterhånden som de bliver udviklet,” siger Hedda Felin, der er CEO i Hurtigruten Norge.
Hurtigruten har indgået en aftale om ombygningen af de tre kystruteskibe til hybridskibe med Kongsberg Maritime, der samarbejder med Myklebus værftet ved Sunnmøre i Norge om opgaven.
Kilde: Hurtigruten.