Danske Havne: Bedre end under finanskrisen
“Det er godt nyt, trods alt, at tabet af godstransport sidste år i europæiske havne under Corona-pandemien er mindre end under finanskrisen i 2008-2009,” siger direktør i brancheorganisationen Danske Havne, Tine Kirk, i en kommentar til nye tal for godstransporten fra ESPO.
Det fremgår af tallene fra ESPO, European Sea Ports Organisation, som er havnenes fælles europæiske samarbejdsorganisation, at godsomsætningen faldt med otte procent fra 2019 til 2020 i 87 EU-havne.
Det er mindre end under finanskrisen for 12 år siden. Forventningen i ESPO er da også, at det kun vil tage to år at nå tilbage på den samme godsomsætning som før Corona-pandemien.
“”Corona har ramt meget forskelligt. Dels med forskel fra havn til havn, dels forskelligt med hensyn til de forskellige forretningsområder, havnene beskæftiger sig med,” siger Tine Kirk, der er adm. dir. i Danske Havne.
“De danske havne, der er tunge på fiskeri, er hårdt ramt af både Corona og Brexit, mens andre havne har oplevet fremgange i resultat. Det er derfor glædeligt, at ESPO forventer en ret hurtig tilbagevenden til tiden før Corona, hvad angår godstransport. For gods over kaj er nu engang en basisindtægt og et grundlæggende forretningsområde for vore havne.”
Anderledes hårdt er det gået ud over færgefart og krydstogter. Tallene for passagertrafik i havnene viser, at antallet af passagerer er halveret generelt, og tabet af turister på krydstogt har været vilde 94 procent i de europæiske havne.
”Faldet i krydstogtsturismen og dermed i antallet af anløb fra krydstogtskibe er frygtindgydende,” siger Tine Kirk. ”Især naturligvis for København, der normalt modtager ca. 70 procent af de danske anløb, men det kan bestemt mærkes i havne som Skagen, Aalborg, Aarhus, Rønne og Fredericia også. Så jo hurtigere, vi får gang i den gren af turismen også, jo bedre. Og når regeringen endda åbner for, at tempoet for grøn omstilling også her, kan skrues op, er det bare med at slå til”, siger Tine Kirk.
Kilde: Danske Havne