Danske Maritime tilfreds med eksport-tiltag
Mens det primært er de gratis-færger og turistrettede tiltag i Folketingets nye sommer- og erhvervspakke, der får omtale, lægger Danske Maritimes mest vægt på aftalens eksportpakke, der bl.a. udmønter eksportreserverne fra en af sidste års særlige hjælpepakker.
Den maritime industri er fortsat udfordret af de mange rejserestriktioner rundt i verden, som kræver andre løsninger, f.eks bilaterale aftaler med de vigtigste lande for eksport. Men pakken giver en hjælpende hånd og særligt følgende initiativer er relevante, mener Danske Maritime:
- Videreførelse af puljen til grøn omstilling med fokus på maritime test- og demonstrationsprojekter samt implementering af nyudviklede og ikke markedsmodne grønne løsninger i skibe og havne. Midlerne udmøntes som en videreførelse af særpuljen fra efteråret 2020 i regi af EUDP.
- Udstationering af en IMO-attaché, hvor Danmarks maritime klimadiplomati styrkes ved løft af Danmarks interessevaretagelse i FN’s Søfartsorganisation
gennem IMO-attachéen på ambassaden i London samt opnormering af Søfartsstyrelsens arbejde på det internationale klimaområde.
Jenny Braat, der er adm. dir. i Danske Maritime, glæder sig over, at også eksportvirksomheder som den maritime industri er tænkt ind i aftalen:
”Det viser, at man på Christiansborg har lyttet til vores beskrivelse af, hvor store vanskeligheder der fortsat er forbundet med at have hele verden som sin arbejdsplads, og hvor store udfordringer vi oplever i IMO, hvis tempo mildt sagt ikke er befordrende for den globale grønne omstilling af skibsfarten. Derfor er en ny dygtig attaché vigtig for branchen,” siger direktøren.
“Samtidig er det positivt, at der afsættes midler til videreførelse af programmet under EUDP, så vi gennem både vigtige demonstrationsprojekter og på anden vis kan illustrere, hvor mange stærke danske løsninger der findes indenfor grøn omstilling, energieffektivitet og andet.”
Jenny Braat peger på, at Danmark særligt inden for de grønne teknologier har gode muligheder, hvis det er muligt at vise omverdenen, hvad vi kan.
“Men det er svært at lave opsøgende salg, når verden er delvist nedlukket, så vi hilser sommer- og erhvervspakken velkommen,” siger Jenny Braat.
Kilde: Danske Maritime