Vild rate-rekord i kølvandet på covid-udbrud
De fortsatte forstyrrelse af den container-shipping på grund af Covid-19 udbruddet i Sydkina fører nu til hidtil uset stigning i raterne for at fragte en 40-fods container fra Kina til USA´s østkyst. På én dag steg raten med 1495 dollar/ffe.
Det er FBX Baltic Container index, der på en enkelt dag hoppede fra 7.598 dollar/ffe til astronomiske 8.964 dollar for at få fragtet en enkelt 40-fods container fra Kina til USA´s østkyst.
“Til sammenligning har SCFI spot rate indekset - som er ugentligt og ikke dagligt - aldrig set en stigning uge til uge af denne størrelse i de 12 år, som de har målt på rate-udviklingen,” skriver Lars Jensen, CEO i Vespucci Maritime.
Det den eneste udvikling, der bare kommer i nærheden af stigningen, er den første uge af januar i 2016, hvor raten steg med 1.100 dollar/ffe, men det var i en situation, hvor raten var faldet med 70 pct. over de seneste 8 måneder og havde tabt næsten 3.300 dollar før stigningen på 1.100 dollar, påpeger Lars Jensen.
Og så gør han opmærksom på, at der ovenpå prisen i FBX-indekset skal lægges alle mulige tillæg.
Og raternes himmelflugt kan faktisk fortsætte, forudser Lars Jensen.
“Problemet er, at der ikke er nok kapacitet. Det betyder, at afskibere af værdifulde varer er mere villige og i stand til at betale højere rater, end afskibere af varer med lav værdi.
På et tidspunkt vil der blive balance, hvor efterspørgslen bliver dæmpet og balancerer kapaciteten. Men når markedet begynder at normalisere sig og kapaciteten bliver tilgængelig, vil der være en backlog af fragt, der skal flyttes, og derfor vil det tage noget tid, inden efterslæbet er væk,” skriver han.
Seneste nyt er, at Yantian Western Terminal efter planen vil åbne igen den 10 juni.
“Og det er bestemt en god nyhed. Som det fremgår, vil det nog tage et stykke tid, før situationen igen er normal,” siger Lars Jensen.
Kilde: Lars Jensen/Linkedin