Ugentlige godstog til og fra Esbjerg Havn
LEO Pharma har indgået aftale med DB Cargo og Jutlandia Terminal om fast levering af råmateriale via godsbaneterminalen på Esbjerg Havn flere gange om ugen. LEO Pharma forventer nemlig at få leveret mere end 100.000 ton råmateriale årligt.
”Det her er et godt eksempel på, at når havn, havnens virksomheder og transport- og logistikvirksomheder arbejder sammen, så finder vi frem til gode løsninger til gavn for både klimaet og aktiviteten på havnen og i byen”, siger havnedirektør Dennis Jul Pedersen, Esbjerg Havn.
Udover leverancen til LEO Pharma vil to ugentlige toganløb til godsbaneterminalen gøre det både attraktivt og nemmere for andre virksomheder på havnen at koble sig på togtransporten, og dermed undgå køerne på de europæiske motorveje og samtidig opnå store CO2-besparelser
”Da vi renoverede banen, var det med et langsigtet, strategisk sigte. Togtransport er mere klimavenlig, og derfor ville der komme efterspørgsel efter det. Med faste, ugentlige afgange har vi nu en platform til at bruge togene endnu mere, så havnens virksomheder har adgang til fleksible modalskift i hverdagen,” siger Dennis Jul Pedersen,
Råmaterialerne til LEO Pharmas produktion transporteres i tankcontainere fra Tyskland og betyder, at tog med godt 25 godsvogne fremover vil anløbe havnen flere gange om ugen.
”Vi ser selvfølgelig hele tiden på, hvordan vi kan gøre tingene lidt smartere. Det gælder både på vores semiautomatiserede fabrik i Esbjerg, og når vi ser på transporten af råmateriale og produkter til og fra fabrikken. Nu giver vores placering tæt ved havnen i Esbjerg mulighed for at lave et modalskift til tog fra lastbiler, som ikke blot giver en mere stabil leverance men også et bedre klimaregnskab,” siger Hans Ivar Mor tensen, der er chef for LEO Pharmas fabrik i Esbjerg.
Det er DB Cargo, der skal stå for driften, og her regner man med, at de faste afgange vil give mere godstransport med tog til og fra havnen.
Redaktionen