Flydende brintfabrikker skal løse klimakrisen
Den danske startup Magfu Aps har sat sig for at udvikle en prototype af en ny type vindturbine, der kan sejle autonomt og omdanne vindenergi til brint. Tanken er, at en stor flåde af vindturbiner skal sejle besætningsfrit rundt langt ude i fx Nordsøen for at genere fremtidens alternative brændstoffer.
”Når en vindturbine kan sejle autonomt langt ude på havet og generere grøn energi, slipper vi for at lede efter steder, hvor det lader sig gøre at fastgøre vindturbinen til havbunden eller steder, hvor vi kan få tilladelse til at opsætte dem på land. Det er en klar fordel både politisk og praktisk, når det kommer til at udrulle meget store mængder vindenergi”, siger Thomas Borch, CEO i Magfu.
I første omgang er målet at konstruere og afprøve en prototype i mindre skala. Det skal vise fremtidige investorer, at der er et stort potentiale i teknologien.
Det er slutmålet, at Magfus havvindturbiner i fuld skala skal producere 3,5 tons hydrogen ombord per døgn, som enten i sin rene form eller videreforarbejdet kan benyttes som brændstof i den maritime sektor.
Det betyder, at det kun vil kræve 8 havturbiner at holde DFDS-færgen, som sejler fra Gøteborg til Immingham, forsynet med grønt brændstof. Potentialet for teknologien er altså stort i forhold til den grønne omstilling af Det Blå Danmark.
Virksomhede har fået støtte til den videre udvikling Den Danske Maritime Fond.
”Nu skal vi i gang med at bygge en prototype, som kan bevise, at vores teknologi ikke bare er et ’moonshot’ – men at det kan blive til en reel månelanding. Det kan vi kun komme i gang med takket være Den Danske Maritime Fond, der har modet til at støtte os i denne tidlige fase”,siger Thomas Borch
Læs mere om projektet HER