Ny køllægning på Flensborg Værft
To år efter at Flensborg Værft var nede at vende efter en konkurs, er der i gang kommet gang i det gamle nybygningsværft tæt på den dansk-tyske grænse. I denne uge blev det første stål skåret til en LNG-drevet ro/ro færge bestilt af det australske rederi SeaRoad.
Den 210 meter lange ro/ro fragtfærge skal efter planen leveres i 4. kvartal 2023. Færgen vil have 3.722 lanemeter til rådighed for fragtenheder samt en yderligere kapacitet på 100 køretøjer.
SeaRoad er en velkendt kunde i Flensborg, hvor rederiet tidligere har fået bygget to skibe, MS SeaRoad Mersey III, der blev leveret i 2016 og MS Liekut, der blev leveret i 2021.
Den nye fragtfærge vil blive indsat i Bass-strædet mellem Devonport i Tasmanien og Melbourne på det australske fastland.
Efter konkursen for to år siden blev aktiviteterne i Flensburger Schiffbaugesellschaft (FSG) overtaget af flere selskaber tilhørende Tennor Holding, der kontrolleres af finansmanden Lars Windshorst.
Redaktionen
Fakta:
210 m. lang 29,30 m. bred 43.100 BRT 22,5 knob 25 kahytter 3.722 lanemeter