FMI dropper udbud og har valgt konsortium

FMI dropper udbud og har valgt konsortium
Arkiv: Patruljefartøj af Diana klassen

Tirsdag 7. juni 2022 kl: 14:05


Forsvarsministeriets Materil- og Indkøbsstyrelse, FMI, har uden et udbud ladet en gigantkontrakt på omkring 5 mia. kr. for bygningen af nye patruljeskibe gå til et dansk konsortium ledet af våbenproducenten Terma fra Lystrup. Det kritiseres i hårde vendinger af Fayard i Odense.

Forsvarets indkøber af våben bekendtgjorde allerede i april, at den som noget helt nyt vil droppe EU-udbud og få 5-6 nye patruljeskibe bygget i Danmark. Tanken om at de nye patruljeskibe skal designes og bygges i Danmark blev allerede luftet i oktober i fjor af den daværende forsvarsminister Trine Bramsen.

Men nu har FMI også uden udbud i Danmark valgt at give opgaven Danske Patruljeskibe K/S - et selskab oprettet til lejligheden af et konsortium bestående af Terma, skibsdesignfirmaet OMT Naval fra Odense og pensionsselskabet PensionDanmark, skriver Berlingske.

Og det kritiseres af Fayard, der har klaget til Klagenævnet for Udbud, som nu vil undersøge, om tildelingen af kontrakten til det Terma-ledede konsortium skal sættes i stå.

“Vi synes, at det har været en lukket proces. Det er ikke meget information, som har været tilgængeligt om, at man ville lave tildelingen. Det virker til, at resultatet har været givet på forhånd,« siger Kristian Eidnes Andersen, chef for forretningsudvikling og medejer af Fayard til Berlingske.

I FMI peger pressechef Thorbjørn Hein på, at det er politisk besluttet, at FMI skal arbejde tættere sammen med den danske forsvarsindustri i forhold til indkøb.

“Danske Patruljeskibe K/S er dem, som man i samarbejde med brancheorganisationerne, vurderer kan levere hele pakken. Det er tre ting; skibsdesign, integrering af våbensystemer og at foranstalte det bygget og lave en plan om, hvordan det skal vedligeholdes fremover. Og her er man i samarbejde med brancheorganisationerne kommet frem til, at det er der kun dem her, som kan,« siger Thorbjørn Hein til Berlingske.

På Fayard undrer Kristian Eidnes Andersen sig over, at ingen danske værfter foreløbig er blevet inddraget, og han kan ikke se, at konsortiets medlemmer har de nødvendige kompetencer til at planlægge og prissætte skibsbygning.

“Vi synes, at vi har et ansvar for at sige, at man er i gang med at lave et nyt IC4-tog eller supersygehus. Det, man er i gang med, er ikke økonomisk forsvarligt,” siger han til avisen.

Om værftets klage vil få opsættende virkning på det videre arbejde i konsortiet, vil man ifølge Fayard få en afgørelse af den 13. juni.

Kilde: Berlingske.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark