Ny lovgivning beskytter erhvervshavnene
En ny politisk aftale om planloven fastslår, at danske erhvervshavne skal beskyttes bedre mod byudvikling og det glæder formanden for Danske Shipping- og Havnevirksomheder, Lars Jespersen: “Det er en stor sejr for hele den danske havnebranche.”
Boligbyggeri på havnefronter flere steder i landet har truet med at fortrænge erhvervsvirksomhederne, men den udvikling vil med den nye lov ikke kunne fortsætte uanfægtet.
Der skal nemlig nu defineres nationale interesser omkring erhvervshavne, bl.a. for virksomheder med særlige behov for havnebeliggenhed, forsyningssikkerhed og søtransport.
”I 2018 traf byrådet i Kolding kommune en principbeslutning om, at Kolding Havn skulle nedlægges,” siger Lars Jespersen, formand for Danske Shipping- og Havnevirksomheder.
”Det kastede 20 virksomheder på havnen ud i akut usikkerhed, og har kastet en skygge over vores branche lige siden. For selv om byrådet i Kolding heldigvis kom på bedre tanker, så er vi alle blevet mere usikre. For hvis et byråd kunne beslutte at nedlægge sin havn, så er der jo intet til hinder for, at andre kommuner ensidigt kan træffe den samme beslutning. Og det har gjort hverdagen usikker for virksomheder på alle danske havne, men det er heldigvis slut nu,” siger han.
Den nye aftale betyder, at det ikke længere alene vil vil være en byrådsbeslutning om en havn skal nedlægges, hvis der er nationale interesser på spil. Her vil staten få medbestemmelse.
”Den bedre beskyttelse af havnene er afgørende for både forsyningssikkerheden og for havnevirksomhedernes eksistens og lysten til at investere,” siger Lars Jespersen, der roser partierne S,V,K, DF og LA, der står bag den nye aftale.
Danske Shipping- og Havnevirksomheder organiserer 130 private virksomheder med aktiviteter på eller i tilknytning til de danske erhvervshave eller søtransport.
Kilde: DSHV