To værfter støtter kritik af manglende udbud
FMI valg af total et konsortium til bygningen af nye patruljeskibe til omkring 5 mia. kr. uden et udbud af opgaven møder nu også kritik fra Karstensens Skibsværft i Skagen og Orskov Yard i Frederikshavn, skriver Kanal Frederikshavn. Fayard har allerede indsendt klage over forløbet.
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, FMI, tildelte den milliard-store ordre til konsortiet Danske Patruljeskibe K/S, oprettet til lejligheden af bestående af våbenproducenten Terma, skibsdesignfirmaet OMT Naval fra Odense og pensionsselskabet PensionDanmark.
Det skete i forlængelse af regeringens beslutning om, at skibene skal bygges af danske firmaer med henvisning til sikkerhedsinteresser. Men altså uden et udbud, fordi FMI har vurderet, at der ikke findes et rimeligt alternativ.
Men den forklaring køber Knud Degn Karstensen, adm. dir. for værftet i Skagen, der tidligere har bygget skibe for Forsvaret, ikke:
“Det er simpelthen ikke rigtigt, at der ikke findes alternativer. Vi er mange danske værfter, der før har bygget eller serviceret Forsvarets fartøjer. Værfterne har endda en stor erfaring med at samle trådene og styre byggeprocessen, så den holdes indenfor budgettet. Den erfaring har vi opbygget gennem mange år,” siger Knud Degn Karstensen til Kanal Frederikshavn.
Konsortiet er også valgt, fordi det kan levere en totalløsning. Men dermed bliver der skabt et monopol, mener Lars Fischer, der er direktør i Orskov Yard.
“Hvis kravet fra FMI er, at design, konstruktion og systemvåbenleverandør skal være samlet i ét konsortium, så skaber det begrænset konkurrence i Danmark. For der findes kun én systemvåbenleverandør her i landet, og de er med i Danske Patruljeskibes konsortium,” siger Lars Fischer og fortsætter:
“Det er umuligt for andre danske virksomheder at lave et lignende konsortium, fordi de kommer til at mangle en våbenleverandør. FMI’s efterspørgsel på en totalløsning skaber derfor et monopol. Det virker som om den her konstruktion er lavet for at holde andre virksomheder ude,” mener han.
Begge værfter peger på, at en fair løsning ville være at patruljeskibenes design og konstruktion blev sat i udbud, mens FMI så selv stod for våbensystemerne.
De kritiserer også, at konsortiet ikke alene skal stå for design og bygning af skibene, men også har fået en femårig vedligeholdelseskontrakt.
“Når både konstruktion og vedligeholdelsesarbejde bliver samlet i én opgave, og som endda bliver tildelt direkte, så er det klart, at det stiller værfterne ringere. Med den her måde at tildele opgaver på, så er der risiko for, at det vedligeholdelsesarbejde, der er rundt omkring på landets værfter, vil forsvinde. Og hvis vi ikke længere har mulighed for få de opgaver, så er der risiko for tab af arbejdspladser hos os,” siger Lars Fischer fra Orskov Yard.
På Fayard frygter medejer Kristian Eidnes Andersen, at “man er i gang med at lave et nyt IC4-tog”,
“Det, man er i gang med, er ikke økonomisk forsvarligt,” sagde han til Berlingske i starten af juni.
Fayards klage er nu under behandling i Klagenævnet for Udbud.
Kilde: Kanal Frederikshavn.