USCG kræver hårdere straf i Maersk-sag
U.S. Coast Guard kræver hårdere straf til Maersk-kaptajn Mark Stinziano, der i april blot blev suspenderet i fire måneder, da en dommer ikke mente, at han havde gjort sig skyldig i sexchikane og overgreb mod en skibskadet og 2. styrmanden på Maersk Idaho tilbage i 2014 og 2015.
Det var anklager om sexchikane og overgreb i form af bl.a. berøringer på inderlår, gniden sig op af ballerne på en skibskadet, som også blev bedt om at bære en kasket, hvor kaptajnen havde tegnet en penis, og kaptajnens brug
af seksuelt orienterede øgenavne, der ifølge
dommeren - den såkaldt Administrative Law Judge - ikke var nok til en afgørelse efter anklageskriftet.
Hans afgørelse fra 20. april i år lød på 12 måneders suspendering, hvoraf de 8 blev gjort betinget, for “upassende” opførsel til Stinziano, der dengang sejlede som 1. styrmand.
Men den bliver nu appelleret af U.S. Coast Guard, der ikke mener, at dommeren har lagt tilstrækkelig vægt på vidneafhøringerne og i øvrigt ikke foretaget en korrekt afgørelse i forhold til gældende lov og præcedens, fremgår det af appellen.
U.S. Coast Guard ønsker Stinziano dømt efter anklageskriftet, hvilet betyder, at han mister retten til at føre skib som kaptajn.
Siden sagen mod Stinziano er Maersk blevet anklaget for ikke at ville tage ansvar i mindst to sager om voldtægt og sexchikane fra henholdsvis 2019 og 2021.
Sagerne har ført til omfattende undersøgelser i Maersk, hvor godt 350 kvindelige ansatte på rederiets skibe bliver interviewet for at kortlægge problemets omfang.
Og fra den toppen af A.P. Møller - Maersk har formanden for bestyrelsen Robert Maersk Uggla fornylig slået fast, at han skammer sig:
“Jeg skammer mig over at sige, at seksuelle overgreb, seksuel chikane, diskrimination og mobning forekommer i vores branche - og desværre også i vores eget selskab. Dette skal ændres.”
Redaktionen.