Ordrer på containerskibe topper listen
MSC har lagt sig klart i spidsen med bestillinger af containerskibe, men også andre rederier følger efter, og det har bragt antallet af ordrer på containerskibe helt i top og ligger for første gang højere end antallet af bestilte tankskibe og bulkere.
Ordrebøgerne hos de største skibsværfter er nu i modsætning til for få år siden generelt tykke, drevet dels af den øgede efterspørgsel i forbindelse med corona-pandemien, dels af en større efterspørgsel på LNG-tankskibe og på skibe, der kan drives med alternative brændstoffer.
Men særligt antallet af bestilte containerskibe er skudt i vejret.
“Antallet af bestilte containerskibe er nu større end antallet af bestilte tankskibe og bulkere målt i tons for første gang,” skriver Clarkson Research i sin seneste rapport om udsigterne for skibsværfterne fra midten af 2022.
Rapporten fremhæver, at mens tankskibe og bulkere tilsammen tegner sig for tre fjerdele af verdensflådens dwt-kapacitet, ligger ordreindgangen i disse to segmenter på historisk lave niveauer, mens den omvendt fortsætter i rekordtempo for containerskibe.
Ifølge Clarkson Research har bestillingerne globalt på containerskibe nu nået 72,5 mio. dwt. Til sammenligning ligger niveauet for bestillinger af bulkere på 63 mio. dwt., mens antallet af bestilte råolie- og produkttankskibe med 34 mio. dwt. ligger på det hidtil laveste niveau for segmentet.
Ifølge Alphaliner er der nu i alt bestilt containerskibe med en samlet kapacitet på 7 mio. teu. Det svarer til godt 25 pct. af den samlede kapacitet i verdens containerskibsflåde på knap 26 mio. teu.
Den mest populære størrelse blandt de bestilte containerskibe ligger på 15.000-18.000 teu, men flere rederier har også bestilt de største på 24.000 teu.
Kilde: Maritime Executive