Fejl ved en ud af fem inspektioner
I efteråret 2007 gennemførte de 27 søfartsmyndigheder, der indgår i Paris MoU-samarbejdet om havnestatskontrol, en synskampagne med fokus på skibenes overholdelse af ISM-koden - 5 år efter kodens implementering.
Kampagnen blev udført i samarbejde med Tokyo MoU, og i alt 5427 ISM-syn blev gennemført på 5120 skibe inden for Paris MoU.
Der er gennemført ISM-kampagner to gange tidligere i 1998 og 2002, men ved de to lejligheder var formålet hovedsageligt at sikre, at SMS var blevet etableret om bord, hvorimod den seneste kampagne var langt mere detaljeret og fokuserede på, om skibsføreren var fuldstændig fortrolig med SMS, og om det øvrige personale kunne kommunikere effektivt under udførelsen af deres SMS-forpligtelser.
Der blev konstateret ISM-relaterede fejl ved en ud af fem inspektioner, og 176 skibe blev tilbageholdt på grund af alvorlige fejl, hvilket svarer til en tilbageholdelsesprocent på 5,4%. De hyppigst forekomne alvorlige fejl blev fundet i forbindelse med 1) effektiv vedligeholdelse af skibet og dets udstyr, 2) nødberedskab og 3) rapporteringer om uoverensstemmelser og uheld.
De skibe, der klarede sig dårligst, sejlede under følgende flag: Albanien, Comores, Cook Øerne, Nordkorea, Sierra Leone, Slovakiet, St. Vincent & Grenadines og Syrien.
Generelt kan det konkluderes, at ISM-systemet begynder at virke om bord på skibene, men ikke desto mindre vil Paris MoU fortsat overvåge implementeringen.
Yderligere oplysninger om kampagnen findes på Paris MoU's hjemmeside under punkter What's New: http://www.parismou.org