Maersk Line fik strammet op i 2007
Maersk Line og de øvrige containerrelaterede aktiviteter fik et overskud på 1,2 milliarder kroner - ud af en omsætning på 145,2 milliarder kroner.
"Vi er tilfredse med fremgangen i resultatet, som giver god basis for vort fremadrettede arbejde med at forbedre virksomhedens markedspositioner og indtjening. Maersk Lines resultat er naturligvis isoleret set ikke tilfredsstillende. Det er dog værd at fremhæve, at containeraktiviteternes indtjening er forbedret betydeligt i forhold til 2006, og der er nået det forventede overskud i forretningen," hedder det i ledelsens kommentar til regnskabet.
Den globale vækst i antal transporterede containere var ca. 9%. Maersk Line reducerede kapaciteten i de ulønsomme transpacificfarter og realiserede dermed et mængdemæssigt fald på 17 procent i forhold til 2006 på farterne fra Asien til Nordamerika.
I de øvrige farter voksede Maersk Line samlet set - således opnåedes på det vigtige marked fra Asien til Europa en vækst i de transporterede mængder på 12 procent og en vækst på 15 procent i Afrikafarterne.
Samlet for Maersk Line og Safmarine opnåedes en mængdemæssig stigning på 2procent til 6,8 mio. FFE. De gennemsnitlige fragtrater inklusive tillæg for højere brændstofpriser steg med 5 procent i forhold til 2006.
De gennemsnitlige enhedsomkostninger - inklusive afskrivninger - reduceredes med 1 procent på trods af ca. 10 procent stigning i bunkerspriserne.
Pengestrøm fra driften steg med 1,5 milliarder dollar til 1,8 milliarder dollar som følge af den forbedrede indtjening og reduceret pengebinding i driftskapital.
Kilde: Mærsk Line