EU-råd forkaster kommissionsforslag
EU-søtransportministerrådet har forkastet to kommissionsforslag, der reelt ville have givet EU-kommissionen eneretsbeføjelser i den internationale søfartsorganisation IMO og dermed internt i EU vedrørende skibsfartsspørgsmål.
Det lykkedes ikke EU-kommissionen at komme igennem ministerrådet med to forslag der i sin konsekvens ville betyde, at kommissionen ville få eneretsbeføjelser i den internationale søfartsorganisation IMO og dermed internt i EU vedrørende skibsfartsspørgsmål.
Forslagene blev mødt med hård modstand fra Danmark og flere andre søfartsnationer. Færre end syv medlemslande kunne støtte forslagene.
De to forslag, som stiller nye krav til både stater og rederier, er en del af pakken "Erika III" om maritim sikkerhed, som er opkaldt efter det enkeltskrogede tankskib, der sank ud for Frankrigs kyst i 1999 og forårsagede et katastrofalt olieudslip.
Men det er ikke EU's ærinde at regulere søfart, mener blandt andre Danmarks Rederiforening.
"EU skal ikke begynde at lege søfartsorganisation og remplacere IMO, som er den rigtige, globale søfartsorganisation. Søfart er jo internationalt, og det at begynde at regulere noget på europæisk plan er halsløs gerning", siger afdelingschef Uffe Lind Rasmussen.
Kommissionen ønsker at gøre den internationale søfartsorganisation IMO's retningslinjer for flagstatsansvar bindende for alle medlemsstater. Det betyder, at landenes pligt til at sørge for, at skibe der sejler under deres flag lever op til visse sikkerhedskrav, gøres til EU-lov og desuden underlægges kontroller.
Den anden del af forslaget, som vækker harme, er idéen om en tvungen forsikring for rederier. Forsikringen skal sikre erstatning til en tredje part, hvis et af rederiets skibe er ansvarlig for en ulykke eller forurening.
I begge sager er en række medlemslande, primært de store søfartsnationer, skarpt imod kommissionens forslag. Argumentet er, at der er for mange administrative byrder for både stater og rederier, samt at emnet bør forhandles på globalt plan.
"Det er fint, hvis EU opfordrer alle lande til at ratificere den ene og den anden konvention, men de skal ikke begynde at brodere på det og lave særligt europæiske regler. Det er et kæmpe kontrolapparat man skal sætte i værk til stort set ingen nytte", siger Uffe Lind Rasmussen.
, og peger på, at internationale konventioner allerede stiller krav til rederierne om forsikring, der dækker for eksempel ved olieudslip.
Frankrig, der er fortaler for forslaget, overtager EU-formandskabet fra den 1. juli, og det ventes at Frankrig vil forsøge at få forslagene igennem til den tid.
Kilde: Tradewinds og stiften.dk