Ledere vil ikke give Torm dispensation
Søfartens Ledere vil ikke sige god for, at Torm får dispensation at ansættelse et ikke nærmere defineret antal udenlandske skibsførere til bemanding af skibe 15 skibe der skal leveres fra ultimo maj 2008 til medio 2010. Det fremgår af et høringssvar
"Vi gør Søfartsstyrelsen opmærksom på, at vi er bekendt med at kvalificerede skibsofficerer og medlemmer af Søfartens Ledere har søgt job søger job i Torm. Vi har også noteret os, at disse ansøgere har fået besked om, at man i Torm ikke pt. kan tilbyde ansættelse med følgende begrundelser: '..idet vi for nuværende har det nødvendige antal officerer og vort umiddelbare behov derfor er dækket ind'," siger Peer Bøje Brandenborg.
Søfartens Ledere vil som høringspart ikke anbefale denne del at ansøgningen, idet fagforeningen er af den opfattelse, at man her ikke kan henvise til matrixkravet fra olieselskaberne. Derimod er denne del af ansøgningen alene begrundet i forventede rekrutteringsproblemer, uden angivelse af særlige grunde til dispensation og uden angivelse af hvem og hvor mange udenlandske skibsførere man mener at få behov for, hedder det i en udtalelse fra Søfartens Ledere.
Med henvisning til Torms begrundelse for dispensationsansøgningen til rederiets nybygninger, opfodrer Søfartens Ledere Søfartsstyrelsen og rederierne til at evaluerer det samlede optag til rekruttering og uddannelse af danske skibsofficerer. En sådan evaluering bør også omfatte analyse af rekrutteringspotentialet fra danske menige.
"Hvis man ser på Torms nuværende gruppe af skibsofficerer og skibsførere, er det en kendsgerning at mange af dem er startet deres maritime karriere som skibsassistenter", siger formanden for Søfartens Ledere, Peer Bøje Brandenborg.
I sin anden del af ansøgning om dispensationen til kravet om dansk indfødsret til filippinske skibsførere henviser Torm til krav fra kunderne om erfarne skibsførere og officerer, der skal have en vis ansættelsesanciennitet i rederiet og i visse tilfælde i det pågældende skib eller skibstype - de såkaldte matrixkrav fra olieselskaberne.
"Vi er opmærksom på kundernes matrixkrav. Disse krav kan være en hindring for at dygtige og kvalificerede skibsofficerer i at bevæge sig frit i et globalt jobmarked, ligesom det hindrer rederierne i at nyansatte dygtige og kvalificerede skibsofficerer til ledende stillinger om bord", siger Peer Bøje Brandenborg, som en af begrundelserne til at anbefale dispensationen til de pågældende skibsførere.
Han mener i øvrigt, at Søfartsstyrelsen bør efterlyse dokumentationen for kundernes matrixkrav i forbindelse med fremtidige dispensationsansøgning med henvisning til matrixkravet.
"Såfremt Søfartsstyrelsen er indstillet på, at imødekomme TORMs ansøgning om dispensation til de navngivne 12 skibsførere til sejlads på de 8 tankskibe i forbindelse med skibenes indflagning fra NIS til DIS, kan vi fra Søfartens Ledere støtte denne del af ansøgningen", siger formanden.
Han nævner også den kendsgerning, at Torm er et af de rederier som bidrager positivt til udviklingen af dansk skibsfart gennem blandt andet et aktivt rekrutteringsarbejde og fastholdelse af danske skibsofficerer som begrundelse for at foreningens bestyrelse har valgt at se velvilligt på dispensationsansøgningen.
Peer Bøje Brandenborg opfordre Søfartsstyrelsen til kun at lade evt. dispensationer til Dampskibsrederiet TORM A/S være gældende indtil rederiet kan bemande skibene med danske eller EU skibsførere.
Kilde: Søfartens Ledere