APM-ejet havn kæmper med kundemangel
Havneterminalen Port of Tanjung Pelepos i Malaysia, som APM Terminals er 30 procent medejer af, har problemer med at skaffe nye kunder. På otte år er det kun lykkedes at skaffe to kunder, hvoraf Maersk Line er den ene.
Med en vækst på 15,3 procent sidste år, lykkedes det den delvist Mærsk ejede havn i Port of Tanjung Pelepos at nå op på at omsætte 5,5 millioner TEU. Dermed halede havnen en anelse ind på den konkurrerende storhavn i Singapore, der med sine 27,9 millioner TEU dog stadig er lysår forud for den malaysiske havn. Det skriver gulfnews.com.
De to havne har de sidste otte år kæmpet om at være den største havneoperatør i regionen, en kamp som Port of Tanjung Pelepos umiddelbart ser ud til at tabe.
Manglen på kunder skyldes ifølge kilder med kendskab til det asiatiske shipping-miljø, at myndighederne i Singapore, der ejer stort set samtlige terminaler i Singapore-havnen, nægter at give store rabatter til rederier, der benytter sig af begge de konkurrerende terminaler, hvilket tvinger rederierne til udelukkende at lade sig betjene af Singapore-terminalerne.
Keld Pedersen, der har en ledende stilling i den delvist APM Terminals ejede terminal, erkender, at konkurrencen er hård, men siger, at Port of Tanjung Pelepos på sigt kan vinde nye kunder på grund af lavere omkostninger til arbejdsstyrken.
Kilde: euroinvestor.dk