Dansk rederi bag ny arktisk sejlrute
I næste måned vil et fragtskib for første gang nogensinde sejle via Arktis til Kina. Bag den historiske sejlads står det danske rederi Nordic Bulk Carriers og det norske Tschudi Shipping Company - i tæt samarbejde med de russiske myndigheder.
I starten af september forlader det danskejede fragtskib Nordic Barents den norske havneby Kirkenes. Tungt lastet med 41.000 tons jernmalm vil det sætte kurs mod Kina. via Nordøstpassagen.
Skibet er som et af de få fragtskibe i verden i isklasse 1a, der er den højeste og eneste is-klassificering, som de russiske myndigheder ville tillade at gennemføre sejlruten.
"Nordøstpassagen afkorter ruten til Kina med mere end en tredjedel. Det betyder en markant reduktion i brændstof og transporttid - og det betyder også mindre CO2 udledning. Besparelsen på brændstof alene løber op i omkring 180.000 dollar. Dette åbner ikke kun op for nye forretningsmuligheder for mineindustrien, men også inden for de særlige fragtskibe med is-forstærkning, som vi er specialiseret i", siger administrerende direktør i Nordic Bulk Carriers, Christian Bonfils.
Christian Bonfils vurderer, at Nordøstpassagen vil være åben for gennemsejling to til fire måneder om året i efteråret.
Bestyrelsesformand i Tschudi Shipping Company, Felix H. Tschudi, vurderer, at Nordøstpassagen kan få stor betydning for virksomheder i Norden, som fragter olie, gas, mineraler og andre råstoffer til det vigtige asiatiske marked.
Også i Dansk Rederiforening er man begejstret for projektet.
"Vi vil følge Nordic Barents rejse tæt og med stor interesse. Dette er et historisk øjeblik. Udover at åbne en kortere passage til Kina, vil ruten styrke det vigtige samarbejde mellem de nordiske lande og Rusland. Vi vil forhåbentlig se nye shipping- og handelsmuligheder i dette meget vigtige område", siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen.
Vicedirektøren er stolt over, at et dansk rederi er en af pionererne bag rejsen. Set sammen med, at der indenfor kort tid er stiftet flere ny rederier herhjemme og at valutaindsejlingen er på vej op, er projektet ifølge Jan Fritz Hansen et klart tegn på, at dynamikken for alvor er tilbage i dansk skibsfart.
Kilde: Nordic Bulk Carriers