Danske skibe sikrer sig med våben
Et stigende antal danske rederier vælger nu at tage bevæbnede vagter om bord, når deres skibe skal passere det piratplagede farvand ud for Afrikas Horn. Rederiforeningen vurderer, at mellem 5-10 procent af de danske rederier i dag sejler med vagter.
”Hvis dine naboer har tyverialarm, og du ikke har det, er du mere udsat for at få indbrud. Det er det samme med pirater og våben”, siger vicedirektør Jan Fritz Hansen fra Danmarks Rederiforening til Morgenavisen Jyllands-Posten.
Rederiforeningen forhandler for øjeblikket med Justitsministeriet om at lette proceduren for at få tilladelse til at få væbnede vagter om bord på skibe, der sejler under dansk flag.
De danske myndigheder har hidtil kun givet tre konkrete tilladelser til brug af væbnede vagter på tre dansk indregistrerede skibe.
Hos Clipper lægger man ikke skjul på, at det er villig til at skifte flaget på et skib, hvis det er nødvendigt for at sejle med beskyttelse.
”Vi er klar til at bruge væbnede vagter, og vi har allerede identificeret de firmaer, vi vil bruge”, siger adm. direktør Per Gullestrup fra Clipper til Jyllands Posten.
Internationale branchekilder vurderer overfor avisen, at mellem 15 og 20 pcrocent af alle rederier på nuværende tidspunkt benytter sig af vagterne. Og ifølge den internationale forening International Chamber of Shipping er der hastig vækst i efterspørgslen.
”Inden for det sidste år er holdningen skiftet, så selv de rederier, der følte stærkest imod væbnede vagter, nu accepterer. Det skyldes, at volden i piratangrebene er blevet mere ekstrem”, siger talsperson Simon Bennett fra ICS til avisen.
Kilde: Morgenavisen Jyllands-Posten