Man kan sikre sig - men det koster penge

Adm. direktør i firmaet International Maritime Protection, John Skovbo, undrer sig i dette læserbrev over, den for Danmark lokale opstandelse over kidnapningen af besætningsmedlemmer og forsøg på kapring.

International Maritime Protection / SIRAS Group, som arbejder inden for branchen, og laver en samlet risiko vurdering herunder bemander skibe med bevæbnet vagter, kan kun undre sig over den for Danmark lokale opstandelse over kidnapningen af besætningsmedlemmer og forsøg på kapring. (vi ser bort for de store personlige konsekvenser for den enkelte, men dette indlæg handler om hvad vi kan gøre)

Problemet er gammelt kendt i dag, holdningen fra skibsreder/operatør er at det skal løses på overstatligt niveau - men når det ikke sker, henholder man sig til BMP, men som vi har påpeget er det ikke nok. Low and slow i yderkant af risiko områderne SKAL have vagter og så skal de blive ombord i hele risiko området, og ikke blot i det område man tror er farligt.

Hvorfor går de 4-5 største rederier ikke sammen om at bestille en samlet beskyttelsespakke ... nej det er for dyrt - med risiko for besætning, last og skib.

Vi har set at når der ikke udarbejdes en korrekt risiko profil og man sætter sine vagter af for tidligt, så går det galt.

Man kan overveje:

At træne på sikkerheden: er skibet sikret og har man øvet sig på at blive udsat for angreb flere gange ?

Det gør seriøse firmaer med den enkelte besætning og betyder at den ankommer 2-3 dagen inden at man sejler ind i risikoområdet - men er det også nødvendig ?

bliver vi ofte spurgt,

for det koster jo ekstra !, helt rigtigt,

men i forhold til værdi af last, fartøjets vedligeholdelse, besætningens ve og vel samt evt. ekstra hyre af fartøjet når det ligger stille i 1-2 måneders tid, så er det småpenge!

Vi ser jo desværre, at moder fartøjs princippet er voksende og piraternes område bliver større, samtidigt er der ikke kommet nævne værdig flere flåde fartøjer til området, hvorfor at det alt andet lige,

vil øge den latente risiko for at blive angrebet.

Det officielle samfund har nu prøvet på at løse det via: transit korridor, ændre på BMP - Nato pigtråd, citadel osv. (alle tiltag som er en god ting), flåde fartøjer, helikopter og stadigvæk angribes den kommercielle trafik, samtidig med at piraternes metoder bliver mere barske.

Det sidste nye er så gidslerne tages med - hvad skal man så med et

citadeller/saferooms særligt også når hjælpe kommer for sent pga. det store område som skal overvåges ?

Problemet skal løses på land, (det tvivler jeg på at man pt. tør at gøre i Somalia) men nu er det jo ikke blot Somalia (failed state) men også fra steder som Yemen, Tanzania osv.

Man kan lægge sin ruter mere sydlig men det er en ekstra stor omkostning.

Så den langsigtede løsning ja, den har lange udsigter. Derfor, er den eneste løsning at hyre vagter med den rette baggrund, som vil stå vagt om besætning, last og fartøj - og kom ud over problemet.

Vi er bekendte med at, skibsredere /operatører siger, at det er en eskalering, og det er korrekt, men alternativet er, at tages til fange når man ikke kan løse problemet på overstatslig niveau - hvad vil piraterne så gøre ... måske større skiffere med tungere bevæbning...

Det vurderer vi ikke som et problem, da skifferne vil sejle langsommere, være lettere at genkende, kræve særdeles gode skytter i rum sø, bedre uddannelse.

Vi kan se vores spanske kollegaer som arbejder fast for den spanske fiske flåde i og omkring Seychellerne har afvist et antal angreb og fiskerne er trygge ved at have dem ombord, problemet er løst på den korte bane.

Et par afsluttende bemærkninger:

Hvorfor er der næsten ingen aktivitet fra den Egyptiske regering - som burde være utroligt interesseret i at angrebene stoppes for at få større indtægter fra Suez kanalen ?

Vi er bekendte med at skiffers, udrustning og nøgle personer fra tid til anden angribes af umærket helikoptere. Hvorfra mon det kommer ?

Piraterne vil lære at udføre nat angreb på skibs trafikken så vil problemet voksen ukontrolleret !

Slutteligt skal vi være glade for det hjælp som den internationale flåde yder i området, da den arbejder hårdt på at få problemet under kontrol.

Læserindlæg er ikke et udtryk for redaktionens holdning !

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

29.11.2024Maritimedanmark.dk

Søren Skou får nyt toppost

29.11.2024Maritimedanmark.dk

Kombardo Expressen bliver til Bornholm Expressen

29.11.2024Maritimedanmark.dk

Det norske rederi Hurtigruten får ny ejer

29.11.2024Maritimedanmark.dk

Kina: Vi vil samarbejde om Yi Peng 3

29.11.2024Maritimedanmark.dk

Fem reddet fra brændende skib i Østersøen

28.11.2024Maritimedanmark.dk

WSJ: Yi Peng 3 trak anker efter sig

28.11.2024Maritimedanmark.dk

Yi Peng 3 stoppede op ved danske kabler

27.11.2024Maritimedanmark.dk

Politiker langer ud efter Yi Peng 3

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark