Nyt version af konceptskibet Quantum
Siden DNV for et år siden lancerede det banebrydende containerskibskoncept Quantum, har DNV og MAN Diesel & Turbo arbejdet tæt sammen for at videreudvikle konceptet. Det udmønter sig nu i en ny udgave af skibet - Quantum 9000.
En af de største forbedringer i forhold til det første Quantum, er motoren. MAN Diesel & Turbo har udviklet en gasdrevet to-takts ME-GI motor. Ud over at have dual-fuel motorer, opnår Quantum 9000 fuld brændstoffleksibilitet, og samtidig opfylder skibet de kommende ECA krav. Skibets energieffektivitet er også bedre end konventionelle eksisterende containerskibes.
"Ved at foretage simple ændringer, har vi opnået en høj brændstofeffektivitet, høj brændstoffleksibilitet og høj pålidelighed. Quantum 9000 åbner for LNG-drift om bord på containerskibe", siger han Lars Ryberg Juliussen, Senior Manager, MAN Diesel & Turbo..
Ud over at bruge LNG, genbruges spildvarmen for at forbedre energieffektiviteten og udstødningsgassen recirkuleres for at reducere emissionerne.
En række andre forbedringer er blevet mulige, ved at anvende et twin island arrangement - bl.a. øget lasteevne og reduceret behovet for ballastvand, samt lavere brændstofforbrug og forbedret udsynet fra broen.
Skibets LNG brændstofkapacitet vil matche det der er nødvendigt. for at sejle fra Østen til den amerikanske østkyst, uden tab af lastrum.
"Da vi introducerede Quantum for et år siden, kaldte vi det et konceptskib. Og det er det stadig - men ved at forbedre motoren samt skrog og indretning, har vi bevæget os et skridt nærmere et rigtigt skib", siger DNV's projektleder, Eirik Byklum.
Læs og se mere om Quantum 9000 HER
Kilde: MAN Diesel & Turbo