Scandlines bestiller emissionsfri fragtfærge
Scandlines har indgået kontrakt med det tyrkiske værft Cemre om at bygge en emissionsfri fragtfærge til ruten Rødby-Puttgarden. Færgen har en kapacitet på 66 fragtenheder, hvilket forøger den aktuelle kapacitet med 23 procent.
Med en overfartstid på en time er færgen emissionsfri. Den kan også fungere som hybridfærge, som det allerede kendes fra Scandlines ruterne mellem Danmark og Tyskland.
Som hybridfærge er overfartstiden 45 minutter. Færgen kan dermed også indsættes som reservefærge, hvis en af de fire dobbeltenderfærger, der i dag betjener ruten Rødby-Puttgarden, er på værft.
Ligesom det kendes fra færgerne på Gedser-Rostock, vil der kunne transporteres lastbiler på både øverste og nederste dæk. Det betyder, at leje 3 i Rødby og leje 1 i Puttgarden skal ombygges, så der også kan lastes lastbiler på øverste vogndæk. Samtidig etableres der et nyt område for lastbiler i terminalen i Puttgarden.
Scandlines udskifter dermed de to ældste skibe i flåden, M/F Holger Danske og M/F Kronprins Frederik.
”Med den øgede kapacitet bliver vi i stand til at efterkomme det stigende behov fra fragtkunder. Alene i 2021 er antallet af fragtenheder steget med 12 procent”, siger Carsten Nørland CEO i Scandlines.
Færgen vil i første omgang udelukkende lade i Rødby. Allerede i 2019 investerede Scandlines i et 50 kV / 25 MW strømkabel til Færgevej i Rødbyhavn. Dette kabel forlænges nu til færgelejerne, hvor der installeres en transformer og ladestation.
På sigt er det planen også at kunne lade i Puttgarden, når der er fundet en god løsning om køb af grøn energi.
Skibets modulære opbygning gør det muligt senere at tilpasse skibet, så det også kan medtage personbiler.
”Der har i Scandlines længe været fokus på hele bæredygtighedsområdet. Hybridsystemet var et kvantespring inden for grøn færgedrift. Scandlines har ikke alene verdens største flåde af hybridfærger, systemet kopieres også over hele verden og har været en gigantisk succes. Nu er vi parate til at tage næste store skridt og indsætte den første emissionsfrie færge. Næste generation er dermed klar til at tage over på Rødby-Puttgarden”, siger Vagn Sørensen, bestyrelsesformand for Scandlines.
Fakta: Længde: 147,4 meter Bredde: 25,4 meter Design dybgang: 5,30 meter Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter) Maksimalt antal passagerer: 140 Servicefart: 18 knob