17 procent CO2-udledning fra skibsfarten

Skibsfarten kan stå for så meget som 17 procent af den samlede globale udledning af CO2 i 2050, hvis ikke man gør noget for at regulere det. Derfor må en aftale indgået under klimatopmødet i Paris sende et klart signal til IMO om, at CO2-reduktionsmål for skibsfarten er nødvendigt, mener NGO-organisationer.

“Nu ved vi, at uden reguleringer vil skibe og fly være ansvarlige for næsten 40 procent af de globale udledninger i 2050, hvis andre sektorer sænker udledningen. En hvilken som helst aftale i Paris må føre til emissionsreduktionsmål og forholdsregler for skibsfarten og luftfarten, ellers kan bestræbelserne fra alle andre sektorer i den globale økonomi om at nå to graders-målet være afsporet”, siger Sotiris Raptis, shipping policy officer hos organisationen Transport & Environment.

En undersøgelse, som Europaparlamentet har offentliggjort, viser, at næsten 40 procent af CO2-udledningen i 2050 vil komme fra skibsfarten og luftfarten, hvis ikke man gør noget. Ikke desto mindre har IMO indtil nu ikke taget fat om nældens rod, nemlig skibsfartens voksende bidrag til udledningen af drivhusgasser. Det forslag om emissionsreduktioner, som industrien i form af International Chamber of Shipping har fremlagt, er ikke nok, hvis skibsfarten skal bidrage til at nå målet om at begrænse temperaturstigningen til to grader. Det mener NGO-organisationerne Seas At Risk, Transport & Environment og the Marine Conservation Society.

Europarlamentets undersøgelse inddrog IMO’s egen forskning, som har vist, at skibsfartens udledning af drivhusgasser er vokset med 70 procent siden 1990 og forventes at vokse med yderligere 250 procent indtil 2050. Skibsfarten står for øjeblikket for næsten tre procent af den globale CO2-udledning, det er mere end CO2-udledningen fra lande som Canada, Brasilien, Indonesien, Mexico, Frankrig eller Storbritannien.

Alle disse lande har nu lovet at reducere CO2-udledningen, men IMO’s generalsekretær har offentligt givet udtryk for, at forholdsregler, der har til formål at reducere skibsfartens bidrag til CO2-udledning, må undgås, skriver de tre organisationer.

Hvis ikke man inddrager skibsfartens udledning af drivhusgasser i Parisaftalen, kan det vise sig at være umuligt at nå målet om en temperaturstigning på maksimalt to grader, er konklusionen fra organisationerne.

Kilde: Transport & Environment

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

16.12.2025Maritimedanmark.dk

Antallet af bestilte containerskibe sætter rekord i 2025

16.12.2025Maritimedanmark.dk

Milliardforlig med bilskibsrederier afslutter stor kartel-sag

16.12.2025Maritimedanmark.dk

Nye omfattende sanktioner mod Rusland rammer bredt

15.12.2025Maritimedanmark.dk

Hamlet forsinket – elkonvertering trækker ud

15.12.2025Maritimedanmark.dk

DFDS har ansat ny global marketingchef

15.12.2025Maritimedanmark.dk

Risikoen for skibsfarten i Sortehavet stiger markant

15.12.2025Maritimedanmark.dk

Tunøfærgen på vej mod rekord

15.12.2025Maritimedanmark.dk

ONE-containerskib taber 45 containere

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

31.12.2025

UFD/NIRAS

Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Spændende stilling som Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Ansøgningsfrist

16.12.2025

Ærøfærgerne

Ærøfærgerne søger skibsmaskinist af 1. grad til ruten Ærøskøbing / Svendborg.

Ved Ærøfærgerne hjælper vi hinanden på tværs af faggrænser og vores fælles prioritet er at give vores passagerer en tryg, sikker og behagelig overfart.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Equality and Diversity (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of the policies and practices that can help to ensure equality and diversity in the workplace. The course also provides knowledge and understanding on the legislation that underpins good practice, and the role that you play to promote fairness and compliance.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Drug and Alcohol Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about the hazards and consequences of drug and alcohol abuse. You will be able to identify different types of addictive substances and the importance of a drug and alcohol policy. You will also be able to describe the purpose of an Employee Assistance Program and how to respond to inappropriate usage.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course