17 procent CO2-udledning fra skibsfarten
Skibsfarten kan stå for så meget som 17 procent af den samlede globale udledning af CO2 i 2050, hvis ikke man gør noget for at regulere det. Derfor må en aftale indgået under klimatopmødet i Paris sende et klart signal til IMO om, at CO2-reduktionsmål for skibsfarten er nødvendigt, mener NGO-organisationer.
“Nu ved vi, at uden reguleringer vil skibe og fly være ansvarlige for næsten 40 procent af de globale udledninger i 2050, hvis andre sektorer sænker udledningen. En hvilken som helst aftale i Paris må føre til emissionsreduktionsmål og forholdsregler for skibsfarten og luftfarten, ellers kan bestræbelserne fra alle andre sektorer i den globale økonomi om at nå to graders-målet være afsporet”, siger Sotiris Raptis, shipping policy officer hos organisationen Transport & Environment.
En undersøgelse, som Europaparlamentet har offentliggjort, viser, at næsten 40 procent af CO2-udledningen i 2050 vil komme fra skibsfarten og luftfarten, hvis ikke man gør noget. Ikke desto mindre har IMO indtil nu ikke taget fat om nældens rod, nemlig skibsfartens voksende bidrag til udledningen af drivhusgasser. Det forslag om emissionsreduktioner, som industrien i form af International Chamber of Shipping har fremlagt, er ikke nok, hvis skibsfarten skal bidrage til at nå målet om at begrænse temperaturstigningen til to grader. Det mener NGO-organisationerne Seas At Risk, Transport & Environment og the Marine Conservation Society.
Europarlamentets undersøgelse inddrog IMO’s egen forskning, som har vist, at skibsfartens udledning af drivhusgasser er vokset med 70 procent siden 1990 og forventes at vokse med yderligere 250 procent indtil 2050. Skibsfarten står for øjeblikket for næsten tre procent af den globale CO2-udledning, det er mere end CO2-udledningen fra lande som Canada, Brasilien, Indonesien, Mexico, Frankrig eller Storbritannien.
Alle disse lande har nu lovet at reducere CO2-udledningen, men IMO’s generalsekretær har offentligt givet udtryk for, at forholdsregler, der har til formål at reducere skibsfartens bidrag til CO2-udledning, må undgås, skriver de tre organisationer.
Hvis ikke man inddrager skibsfartens udledning af drivhusgasser i Parisaftalen, kan det vise sig at være umuligt at nå målet om en temperaturstigning på maksimalt to grader, er konklusionen fra organisationerne.
Kilde: Transport & Environment