17 procent CO2-udledning fra skibsfarten

Skibsfarten kan stå for så meget som 17 procent af den samlede globale udledning af CO2 i 2050, hvis ikke man gør noget for at regulere det. Derfor må en aftale indgået under klimatopmødet i Paris sende et klart signal til IMO om, at CO2-reduktionsmål for skibsfarten er nødvendigt, mener NGO-organisationer.

“Nu ved vi, at uden reguleringer vil skibe og fly være ansvarlige for næsten 40 procent af de globale udledninger i 2050, hvis andre sektorer sænker udledningen. En hvilken som helst aftale i Paris må føre til emissionsreduktionsmål og forholdsregler for skibsfarten og luftfarten, ellers kan bestræbelserne fra alle andre sektorer i den globale økonomi om at nå to graders-målet være afsporet”, siger Sotiris Raptis, shipping policy officer hos organisationen Transport & Environment.

En undersøgelse, som Europaparlamentet har offentliggjort, viser, at næsten 40 procent af CO2-udledningen i 2050 vil komme fra skibsfarten og luftfarten, hvis ikke man gør noget. Ikke desto mindre har IMO indtil nu ikke taget fat om nældens rod, nemlig skibsfartens voksende bidrag til udledningen af drivhusgasser. Det forslag om emissionsreduktioner, som industrien i form af International Chamber of Shipping har fremlagt, er ikke nok, hvis skibsfarten skal bidrage til at nå målet om at begrænse temperaturstigningen til to grader. Det mener NGO-organisationerne Seas At Risk, Transport & Environment og the Marine Conservation Society.

Europarlamentets undersøgelse inddrog IMO’s egen forskning, som har vist, at skibsfartens udledning af drivhusgasser er vokset med 70 procent siden 1990 og forventes at vokse med yderligere 250 procent indtil 2050. Skibsfarten står for øjeblikket for næsten tre procent af den globale CO2-udledning, det er mere end CO2-udledningen fra lande som Canada, Brasilien, Indonesien, Mexico, Frankrig eller Storbritannien.

Alle disse lande har nu lovet at reducere CO2-udledningen, men IMO’s generalsekretær har offentligt givet udtryk for, at forholdsregler, der har til formål at reducere skibsfartens bidrag til CO2-udledning, må undgås, skriver de tre organisationer.

Hvis ikke man inddrager skibsfartens udledning af drivhusgasser i Parisaftalen, kan det vise sig at være umuligt at nå målet om en temperaturstigning på maksimalt to grader, er konklusionen fra organisationerne.

Kilde: Transport & Environment

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

23.02.2025Maritimedanmark.dk

Ellen ramt af nye batteriproblemer

22.02.2025Maritimedanmark.dk

Danmark i toppen blandt verdens bedst flagstater

21.02.2025Maritimedanmark.dk

Kabelbrud var kabelskade af ældre dato

21.02.2025Maritimedanmark.dk

Grundstødt containerskib har huller i skroget

21.02.2025Maritimedanmark.dk

Nyt kabelbrud ud for Gotland

21.02.2025Maritimedanmark.dk

Det trækker ud med ny elfærge til Samsø

20.02.2025Maritimedanmark.dk

Ingen rammebetingelse er vigtigere end vores frihed og sikkerhed.

20.02.2025Maritimedanmark.dk

Søfartsstyrelsen kortlægger finansieringsmuligheder for grøn skibsfart

Jobmarked

Se alle

Slagelse kommune

Skibsfører til Omøfærgen

Slagelse Kommune søger skibsfører til Agersø Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Omøfærgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

31.03.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fursund Færgeri søger assisterende overfartsleder

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega ved færgeriet på Fursund og ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Trafikdirektør

Vi søger en dygtig, forretningsorienteret købmand med erfaring fra persontransport - evt. rederidrift.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

26.02.2025

ÆrøXpressen

ÆrøXpressen søger chefskipper

Er du frisk på udfordringer og klar til at tage roret på en færge i udvikling? Kunne du forestille dig. Det Sydfynske Øhav, som din kommende arbejdsplads? Så er det måske dig, vi leder efter!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

27.02.2025

Rohde Nielsen

Crew Manager

Do you want to be part of a growing industry in a global environment? We are looking for a new Crew Manager to set sail on a voyage with a life-changing carrier. Rohde Nielsen operates globally, and from our main office in Copenhagen, the crewing team supports the vessel and seafarers worldwide.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aros Cruises ApS

Skipper til M/S Helene

Aros Cruises ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Tambour Towage A/S

Tambour Towage A/S søger besætning til vores nyindkøbte slæbebåd

Er du klar til en spændende rejse med varierede opgaver – fra langslæb i Middelhavet til havnebugsering og entreprenøropgaver i Nordeuropa? Så er dette jobbet for dig!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark