17 procent CO2-udledning fra skibsfarten

Skibsfarten kan stå for så meget som 17 procent af den samlede globale udledning af CO2 i 2050, hvis ikke man gør noget for at regulere det. Derfor må en aftale indgået under klimatopmødet i Paris sende et klart signal til IMO om, at CO2-reduktionsmål for skibsfarten er nødvendigt, mener NGO-organisationer.

“Nu ved vi, at uden reguleringer vil skibe og fly være ansvarlige for næsten 40 procent af de globale udledninger i 2050, hvis andre sektorer sænker udledningen. En hvilken som helst aftale i Paris må føre til emissionsreduktionsmål og forholdsregler for skibsfarten og luftfarten, ellers kan bestræbelserne fra alle andre sektorer i den globale økonomi om at nå to graders-målet være afsporet”, siger Sotiris Raptis, shipping policy officer hos organisationen Transport & Environment.

En undersøgelse, som Europaparlamentet har offentliggjort, viser, at næsten 40 procent af CO2-udledningen i 2050 vil komme fra skibsfarten og luftfarten, hvis ikke man gør noget. Ikke desto mindre har IMO indtil nu ikke taget fat om nældens rod, nemlig skibsfartens voksende bidrag til udledningen af drivhusgasser. Det forslag om emissionsreduktioner, som industrien i form af International Chamber of Shipping har fremlagt, er ikke nok, hvis skibsfarten skal bidrage til at nå målet om at begrænse temperaturstigningen til to grader. Det mener NGO-organisationerne Seas At Risk, Transport & Environment og the Marine Conservation Society.

Europarlamentets undersøgelse inddrog IMO’s egen forskning, som har vist, at skibsfartens udledning af drivhusgasser er vokset med 70 procent siden 1990 og forventes at vokse med yderligere 250 procent indtil 2050. Skibsfarten står for øjeblikket for næsten tre procent af den globale CO2-udledning, det er mere end CO2-udledningen fra lande som Canada, Brasilien, Indonesien, Mexico, Frankrig eller Storbritannien.

Alle disse lande har nu lovet at reducere CO2-udledningen, men IMO’s generalsekretær har offentligt givet udtryk for, at forholdsregler, der har til formål at reducere skibsfartens bidrag til CO2-udledning, må undgås, skriver de tre organisationer.

Hvis ikke man inddrager skibsfartens udledning af drivhusgasser i Parisaftalen, kan det vise sig at være umuligt at nå målet om en temperaturstigning på maksimalt to grader, er konklusionen fra organisationerne.

Kilde: Transport & Environment

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Relateret indhold

22.11.2024Maritimedanmark.dk

Verdens mest kraftfulde testcenter på vej i Odense Havn

22.11.2024Maritimedanmark.dk

Rateindeks falder for anden uge i træk

21.11.2024Maritimedanmark.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024Maritimedanmark.dk

Forsvarsministeren ser med alvor på sagen

20.11.2024Maritimedanmark.dk

Forsvaret bekræfter tilstedeværelse ved kinesisk fragtskib

20.11.2024Maritimedanmark.dk

Kabelbrud: Danske patruljeskibe fulgte kinesisk fragtskib

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Maersk Tankers sætter sejl på fem tankskibe

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Medie: Maersk-transporter til Sudan kan være i strid med sanktioner

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark