Køleskib forlader havn efter halvandet år

Efter at have samlet rust I Københavns Havn i halvandet år, har det russiske køleskib Alexa nu endelig forladt København. Efter at en ny ghanesisk ejer har overtaget skibet, er det nu på vej til Dakar under Comoros flag.

Alexa kom til København i juni 2006 for at proviantere og få bunker ombord. Men skibet blev liggende. Der indløb aldrig nye ordrer fra rederiet i Kaliningrad. Kort før jul 2006 udstedte Søfartsstyrelsen sejlforbud, og lige siden har Alexa ligget uvirksomt hen i Københavns Havn. Det skriver Scandinavian Shipping Gazette.

Men nu venter så en ny karriere som lokal fisketransporter i det vestlige Afrika det aldrene køleskib der blev bygget i Ukraine tilbage i 1965.

Kilde: ssg.se

Maritimedanmark.dk

Produktionsdanmark får nu eget fagmedie

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

19.06.2026Maritimedanmark.dk

Ny kampagne skal fremme trivsel og respekt på danske skibe

14.06.2026Maritimedanmark.dk

Igennem Panama Kanalen på 28 sekunder

Annonce

25.06.2026Maritimedanmark.dk

Everllence nu på amerikanske hænder

24.06.2026Maritimedanmark.dk

MSC Baltic III brydes op i to dele

09.06.2026Maritimedanmark.dk

Havvindmølleparker kan også producere fødevarer

29.05.2026Maritimedanmark.dk

LNG-tankskib sejler nord om Rusland

28.05.2026Maritimedanmark.dk

Lær mere om Danmarks ny havforskningsskib

27.05.2026Maritimedanmark.dk

Greenpeace advarer mod industriel udnyttelse af dybhavet

16.05.2026Maritimedanmark.dk

US Navy vil bygge nye slagskibe

30.04.2026Maritimedanmark.dk

Det var tæt på at gå helt galt

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle