Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Mærsk giver millioner til Søfartsmuseum

Mærsk giver millioner til Søfartsmuseum

Onsdag 30. november 2011 kl: 16:30


A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal donerer 6.787.500 kr. til Marstal Søfartsmuseum til erhvervelse og gennemgribende istandsættelse af Erik Eriksens Træskibsværft med værkstedshal, skure og et mindre beddingsanlæg på Marstal Havn.

Værftet ligger på et område kaldet for Eriksens Plads, som museet ligger klos op af. Her er betingelserne for maritime udfoldelser i høj grad til stede og her er en af museets samarbejdspartnere, Maritimt Center Ærø, inde på en del af pladsen i forvejen.

I læ af den imponerende havnemole ligger byens skibsbygningspladser herunder Eriksens Plads med slæbested og skibsbygningsplads, der har været i brug som sådan fra 1855. Det er dette havneafsnit som A. P. Møllerfonden nu har ydet økonomiske midler til at tage hånd om.

Igangværende restaureringsprojekt Bonavista foregår netop her, og det har påkaldt stor interesse og opmærksomhed omkring stedets kvaliteter. Som ansvarlig vogter af den maritime kulturarv går Søfartsmuseet med denne fornemme donation helt frem til kajkanten og om bord på skibe langs kaj med pulserende havneerhverv som velsete naboer. Museets planlagte aktiviteter og renoveringer på området sker på stedets egne havnerelaterede betingelser.

Eriksen Plads-området har rødder tilbage til dansk sejlskibsfarts guldalder og er et af havnens arnesteder for træskibsbygning. Mere end et dusin skibsbyggerier har gennem årene sat skibe i søen herfra både til nærfarten og langfart. Af fortsat eksisterende skibe, søsat fra pladsen, findes tysk skonnert Lilleholm, bygget af Otto Hansen 1893, skonnerterne Bien og Aron, bygget af L. J. Bager i henholdsvis1898 og1906, engelsk skonnert Glaciere og svensk galease Yrsa, bygget af Jens Rasmussen henholdsvis 1899 og 1907, og tremastskonnert Marilyn Anne, bygget af Erik Eriksen i 1919. Sidstnævnte skib, der er bygget til newfoundlandsfarten som Frem har meget apropos i sin Marstaltid haft skibsreder A. P. Møller i ejerkredsen.

Skonnert Bonavista, der i disse år restaureres på Eriksens Plads af Ebbes Bådebyggeri, og tremastskonnert Fulton er bygget på en af havnens andre skibsbygningspladser af skibsbygmester Chr. Ludvig Johansen i henholdsvis 1914 og 1915.

Kilde: Marstal Søfartsmuseum


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Koreansk tragedie op i lyset
- Fregatten Jylland får ny direktør
- Verdens hårdeste kapsejlads gæster Aarhus
- Vestas deltager igen i Volvo Ocean Race
- Hvem er verdens rigeste skibsreder?
- Over 300 kg kokain i container på Malta
- Sydkorea klar til at hæve Sewol
- Tag med Peter Willemoes i krig
- Mildt vejr giver problemer for isbrydere
- Cykelfærge fra Dragør til Limhamn
- Rederiforeningen raser mod opgavetyveri
- Svendborg-værft fylder 150 år


Dagens mest læste

- Peter Willemoes flyttet til det Røde Hav
- SF: Hellere gas fra Tyra end fra Putin
- Tyra-aftalen:I Esbjerg kan de gå på vandet
- Norwegian skifter til All Inclusive i Danmark
- Koreansk tragedie op i lyset


Ugens mest læste

- Vanvittig indsejling går viralt
- Værfter punkterer Trumps flådeudbygning
- Ny Nordsø-aftale er på plads
- Hvem er verdens rigeste skibsreder?
- Dansk bulker kolliderer med atomisbryder
- Sømand faldt i ballasttank og druknede
- Siemens’ andet havmølleskib klar
- 42 bådflygtninge dræbt af helikopter
- Første glimt af ny krydstogt-serie
- Mærsk produkttanker berøvet i Indonesien
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst