Klik venligst
danskerederier.gif

Samson skal fjerne ødelagte brodele

Samson skal fjerne ødelagte brodele

Mandag 16. april 2012 kl: 08:10


Det bliver flydekranen Samson, der skal klare arbejdet med at fjerne den broklap, der blev ødelagt, da fragtskibet Ramona sejlede på jernbanebroen i Aalborg. Den danske flydekran Samson kan løfte 900 ton. Det bliver der dog slet ikke brug for, når kranen skal på arbejde i Aalborg.

Det er Bladt Industries, der kommer til at forestå fjernelsen af de beskadigede brodele. Planen er at forstærke det beskadigede brofag for at sikre det. Herefter vil kontravægten - en betonklods, der siges at veje omkring 405 ton – blive fjernet, fortæller Troels Jensen, divisionschef for infrastruktur i Bladt Industries.

”Vi regner med at det vil tage en dag at demontere betonklodsen. Vi har nogle specialstropper, som skal sættes om betonklodsen, for at vi kan løfte den. Når betonklodsen er aflastet, frigør vi den fire steder”, fortæller Troels Jensen til Ingeniøren.

Efter frigørelse af betonklodsen løftes den op og sejles ind til land. Flydekranen Samson skal herefter bruge endnu en dag på at fjerne brofaget, der er forstærket. En forstærkning kan eksempelvis være stålbjælker, men der er flere metoder, der kan anvendes. Bladt Industries har endnu ikke fastlagt, hvilken løsning, der er mest fordelagtig.

”Efter Banedanmarks anvisning demonterer vi brofaget ved at afskære det uden for vippelejet. Herefter løfter vi den del væk, der går på tværs af sejlranden. Den del vejer omkring 150 ton”, siger Troels Jensen til Ingeniøren.

Vippelejet ønsker Banedanmark at skal blive siddende på broen, da det endnu ikke er bestemt om samme system med broklap og kontravægt skal reetableres. Derer ingen ide i at fjerne vippelejet, hvis det senere skal reetableres.

Banedanmark og Bladt Industries regner med at arbejdet vil tage omkring ti dage. Størstedelen af arbejdet er, ifølge Troels Jensen, det forberedende arbejde. Vejret skal også arte sig, da der hverken må være for meget strøm eller blæst, når de ødelagte dele skal fjernes.

Kilde: ing.dk


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- IMO indleder ny fase i klimadrøftelser
- Lodser protesterer mod forhandlingsresultat
- Maersk indgår stor aftale med Danish Crown
- Pirateri nu på det laveste niveau i 27 år
- Amazon containere ankommet til USA
- Maersk investerer på ny i grønt brændstof
- LNG-lobby langer ud efter Maersk topchef
- Scandlines installerer rotorsejl på Berlin
- RAL sender første frysegods fra Aarhus
- Rusland åbner Nordøstpassagen året rundt
- Cadeler med i hollandsk havmølleprojekt
- Norden hjemtager gevinst på skibe


Dagens mest læste

- Maersk Drilling på vej mod verdensrekord
- Havne-eksplosion splitter på ny Beirut
- IMO indleder ny fase i klimadrøftelser


Ugens mest læste

- Mød Maersk første kvindelige kaptajn
- Maersk indgår stor aftale med Danish Crown
- Atomubåd: Kina kræver forklaring af USA
- Krydstogtskib rammer kajanlæg i Hamborg
- Maersk dirigerer skibe væk fra Felixstowe
- I retten for at sejle direkte ind i bro
- Farvel til gammel Gedser-Travemünde færge
- Norsk fregat bliver til armeringsjern
- Video: Søfolk evakueret af helikopter
- LNG-lobby langer ud efter Maersk topchef
Klik venligst
Klik venligst