Klik venligst
danskerederier.gif

Stena Oil-kaptajner dømt for smugling

Stena Oil-kaptajner dømt for smugling
Düzgit Integrity

Torsdag 11. april 2013 kl: 07:27


To kaptajner på olietankskibe der var chartret af Stena Oil er i den vestafrikanske stat Sao Tome idømt fængsel for smugling. De to fartøjer er i forbindelse med sagen blevet beslaglagt. Selskabet er desuden idømt en bøde på fem millioner Eur.

”Vi er i øjeblikket i ekstremt følsomme forhandlinger og under hensyntagen til personalets sikkerhed, kan jeg ikke kommentere på det faktiske hændelsesforløb. Hvad jeg kan sige er, at vi aldrig har været indblandet i smugleri”, siger Jonas Persson, direktør for Stena Oil, til Maritime Magazine.

Stena Oil havde hyret de to skibe til at udføre serviceopgaver på skibe og boreplatforme, der opererer ud for den vestafrikanske kyst. Det handler dels om det tyrkisk ejede Düzgit Integrity, der sejler under Maltas flag, og det tyskejede Marida Melissa, der er registreret i Marshalløerne.

Den 15. marts, ville skibene gennemføre en lægtertoperation mellem hinanden. Da vejret var dårligt besluttede kaptajnerne at gennemføre omladningen tættere på kysten, indenfor São Tomés territoriale grænse.

Ifølge Jonas Persson fra Stena Oil havde man først fået tilladelse til operationen af et skib, der tilhører Sao Tomés kystvagt, men fik så af ukendt årsag kontraordre fra et andet af kystvagtens fartøjer.

”Kontraordren kom allerede før operationen var begynde, så der kan simpelthen ikke have været nogen smugling”, sagde han.

De to skibe blev tvunget ind i havnen, hvorefter de to kaptajner blev forhørt i fem dage. Efter at være blevet anklaget blev de to kaptajner, en tyrker og en ukrainer, i slutningen af marts idømt tre års fængsel for smugling.

Ifølge oplysninger i medierne er det svenske udenrigsministerium gået ind i sagen, men det er ikke noget som Jonas Persson kan hverken be-eller afkræfte.

”Nej, det kan jeg ikke kommentere. Men vi bruger alle mulige kanaler, og alle de, som er involveret i sagen har nu i fællesskab appelleret fængselsdommen”, siger Jonas Persson.

Düzgit Integrity er bygget i 2008 og er 10.736 tons dødvægt, mens Marida Melissa blev bygget i 2009 og er på 13.121 tons dødvægt.

Kilde: Sjöfartstidningen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- De store rederier sidder på markedet
- Ny hollandsk formand for SEA Europe
- X-Press Pearl forurening breder sig
- VTS Femern Bælt operativt fra 1. juli
- 300 containerskibe venter på plads i havne
- Krav om overenskomst på Femern-projektet
- Seacor Power hæves ikke som planlagt
- Maersk varsler forsinkelser på 16 dage
- Afgørende klimamøde i IMO starter i dag
- Samsø-færge aflyser efter grundstødning
- DI efterlyser lempelse af rejserestriktionerne
- Sverge: Skibe skal afløse 25.000 lastbiler


Dagens mest læste

- De store rederier sidder på markedet
- Norge fastholder sin olie- og gasproduktion
- Marinehjemmeværnet øver samarbejde


Ugens mest læste

- Noahs Ark er ikke sødygtig
- Ikke set før: Michelin bag oppusteligt sejl
- X-Press Feeders beskyldes for cover-up
- Samsø-færge aflyser efter grundstødning
- Nyt polar-ekspeditionsskib ud i lyset
- Pioneering Spirit i ny kraftpræstation
- “Black Box” bjærget fra X-Press Pearl
- Hurtigfærge på grund i New Yorks East River
- Stor interesse for Maersk´s containerfabrik
- Sikkerhedsrådet advaret om mulig katastrofe
Klik venligst
Klik venligst