danskerederier.gif

Nyt inspektionsskib bedre end søstrene

Nyt inspektionsskib bedre end søstrene
Søsterskibet Ejnar Mikkelsen

Torsdag 19. december 2013 kl: 12:33


Ordren på det nye inspektionsskib til 355 millioner kroner, som Karstensens Skibsværft i Skagen fik i går giver 200 lokale arbejdspladser i et år. Søværnet får til gengæld en moderne erstatning for kutteren Tulugaq, et forbedret fartøj i Knud rasmussen-klassen, med flere anvendelsesmuligheder.

Den samlede pris med alt udstyr på det nye skib kommer over de 500 millioner kroner. Knud Den Tredje, som er skibets foreløbige navn, får et avanceret ildledningssystem til sin 76 mm. kanon, større gummibåd og kran, multibeam sonar til søopmåling og en række installationer, der skal bruges til forskning.

Når skibet er færdigt i 2017 er det forberedt til at støtte dansk forskning i Arktis, forventeligt med en indretning med bomme og kraner som moduler, der kan monteres efter behov, når der skal ydes støtte til forskningsprojekter.

Inspektionsfartøjet bliver cirka 72 meter langt, 14,6 meter bredt og har en dybgang på cirka fem meter. Skibets besætning vil typisk være på 18-20 mand.

Skibet får forskellige sensorer til overvågning af luftrummet og havoverfladen foruden sonarsystemer til opmåling af havbunden. En af de kommende opgaver for det nye skib bliver at deltage i opmåling af farvandet omkring Grønland, hvoraf kun omkring 20 procent i øjeblikket er opmålt.

De øvrige opgaver i Nordatlanten er naturligvis overvågning, suverænitetshåndhævelse, søredning, fiskerikontrol samt støtte til det lokale samfund i Grønland og på Færøerne. Fartøjet kan ombordtage flydespærringer til inddæmning af olieforurening, for eksempel fra et grundstødt skib.

Karstensens Skibsværft A/S i Skagen er med sin 135 meter lange tørdok et af de få danske værfter, der stadig kan bygge skibe i denne størrelse. For øjeblikket har værftet fem større fiskefartøjer under bygning, og med inspektionsfartøjet er ordrebogen fyldt frem til udgangen af 2016.

Kilde: Forsvaret


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Kina finder helt ny anvendelse for tankskibe
- Hidtil største E-Flex færge leveret til Stena
- Svitzer udvider flåden igen
- To forskellige sejltyper på kommende bulker
- Antwerpen klar til første brintdrevne slæber
- CMA CGM bestiller nye skibe igen
- Cadeler har skaffet kapital til nybygning
- Brint-tanker kan fragte nok til 400.000 biler
- Tuco klar med første eldrevne ProZero
- Det sejler selv - og nu er det i rutefart
- Kæmpeordre sender MSC yderligere foran
- Ærø takker “ja” til 72 mio. kr til el-færger


Dagens mest læste

- Iran er rasende: "Internationalt røveri"
- Voldsom brand i krydstogtskib
- Kina finder helt ny anvendelse for tankskibe
- Fred Olsen vil forhindre beskidt skrotning
- Equinor er nu ude af Rusland


Ugens mest læste

- Sigtet for spritsejlads efter grundstødning
- Maersk forlænger plastikoprydning med et år
- 113 år gammelt sejlskib skal fragte igen
- Kina øger importen af billig russisk olie
- Grækenland er helle for russiske STS-opps
- To forskellige sejltyper på kommende bulker
- Hidtil største E-Flex færge leveret til Stena
- Forældede redningsskibe truer sikkerheden
- Maersk-ejer tjente mere end 50 mia. kr.
- Mindst 7 døde efter brand på færge
Klik venligst
Klik venligst