Klik venligst
danskerederier.gif

Nu skal containere vejes før søtransport

Nu skal containere vejes før søtransport
Kolapset containerstack

Lørdag 28. februar 2015 kl: 08:00


FN’s internationale søfartsorganisation, IMO, gør det nu obligatorisk at veje lastede containere, før de transporteres til søs. Det vil styrke sikkerheden og forhindre forurening af havmiljøet. Det besluttede IMO’s søsikkerhedskomité på sidste uges møde. Reglerne træder i kraft den 1. Juli 2016.

Fremover må lastede containere først tages om bord på skibet, når containernes vægt er fastlagt. Den korrekte vægt – den såkaldte verificerede vægt - kan fastlægges på to måder. Man kan veje den lastede container på en godkendt vejestation eller sikre, at de enkelte enheder i containeren vejes og sammenlægges med containerens egenvægt.

Danmark har været en af initiativtagerne til de nye skærpede regler om vejning af containere og har vedholdende holdt fast på, at der skulle indføres bindende regler af hensyn til sikkerheden.

Da fragtprisen afhænger af vægten, har det ikke været nogen let sag at få reglerne på plads. Men der er nu forståelse for, at ukorrekte oplysninger kan føre til kollaps af containerstakke, overbordfald af containere og skibsulykker som konsekvens af overbelastede skibe. Det forhold, at containerskibe bliver større, har medvirket til en bedre forståelse af problemerne.

De nye internationale regler træder i kraft den 1. juli 2016.

Andre særligt interessante emner på mødet var:

IGF-kode godkendt

Passagerskibssikkerhed

E-navigation

Polarkoden

Kilde: Søfartsstyrelsen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Rusland holdes væk fra sprængningssteder
- Russisk krigsskibe gemmer sig ved Danmark
- Stena Bulk vil lagre CO2 under sejlads
- Stor interesse for at høre om forsvarspolitik
- Containermarkedet risikerer overkapacitet
- Mærsk bestiller yderligere seks metanolskibe
- Ø-færge hæver prisen med 25 procent
- Macrons stabschef tiltalt for inhabilitet
- Svenske myndigheder afspærrer havbund
- Redere: Søfarten har brug for Søværnet
- Gibraltar vil af med bulkcarrier vrag
- Stor flådeaktivitet ud for Bornholm


Dagens mest læste

- Russisk krigsskibe gemmer sig ved Danmark
- Stor kornudskibning fra Aalborg Havn
- Containermarkedet risikerer overkapacitet
- Stena Bulk vil lagre CO2 under sejlads
- TotalEnergies vil lagre endnu mere CO2


Ugens mest læste

- Russisk skib ankret op i dansk farvand
- Mystik om kollideret produkttankskib
- Rapport: Derfor kæntrede Henriette Sand
- Russisk krigsskibe gemmer sig ved Danmark
- Står du lige og mangler et krydstogtskib
- Kapring var i virkelighed forsikringssvindel
- Gamle isbrydere skrottes inden længe
- Sidste Tyra II kranløft sætter verdensrekord
- Stor flådeaktivitet ud for Bornholm
- Mærsk bestiller yderligere seks metanolskibe
Klik venligst
Klik venligst