Klik venligst
danskerederier.gif

Norge vil være førende på grønne skibe

Norge vil være førende på grønne skibe
Short Sea Pioneer. Illustration: Eker Sandvik

Onsdag 15. april 2015 kl: 10:59


Private virksomheder og offentlige myndigheder i Norge går sammen om et fælles mål, nemlig at Norge skal være globalt førende på miljøvenlige skibe. Norge er allerede nået langt, fremhæver Narve Mjøs, programdirektør for Grønt Kystfartsprogram i DNV GL. Grønt Kystfartsprogram er et offentligt-privat partnerskabsprogram for grøn maritim infrastruktur.

”Vi er allerede i en førende position. De allerfleste af verdens 57 skibe, som går på LNG, flydende naturgas, er norske. Ampere er verdens første store bil- og passagerfærge, som sejler på batterier. Denne førerposition skal vi beholde”, siger Narve Mjøs.

For øjeblikket er LNG-skibe i hastig vækst, og DNV GL har beregnet, at der i 2022 vil være cirka 1.000 LNG-drevne skibe globalt.

Den næste store vækstbølge bliver batteriteknologien, mener Narve Mjøs, der fremhæver batterifærgen Ampere som et pionerprojekt. Ampere er rederiet Norleds bil- og passagerfærge mellem Lavik og Oppedal i Sognefjorden. Prisen på batterier er hastigt dalende, og derfor mener Narve Mjøs, at batteriteknologien står over for en vækstbølge.

Også konceptet Short Sea Pioneer, som er et to-i-et-skib udviklet af erhvervsklyngen NCE Maritime Clean Tech, er et eksempel på udnyttelsen af batteriteknologien, idet dette skib også planlægges forsynet med batterier.

”Det er vigtigt, at norske teknologimiljøer og bedrifter beholder kundskabsforspringet. Det holder ikke at være først ude af startblokken. Vi må fuldføre løbet sådan, at der kan skabes forretning”, siger Narve Mjøs.

Grønt Kystfartsprogram blev indledt i januar med en rundbordskonference. DNV GL har taget initiativet og har foreløbig fået cirka 20 aktører med sig. Men hvis de for alvor skal lykkes med at gøre Norge førende inden for miljøvenlig skibsfart, må der også nogle incitamenter til, mener DNV GL. Ligesom elbiler er blevet udbredt i Norge efter, at der har været lanceret fordele for elbiler såsom, at man kunne køre gratis i elbil inden for en betalingsring. DNV GL efterlyser lignende incitamenter til skibsfarten.

Kilde: tu.no



< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- EU-aftale om maritime brændstoffer
- Brændende tankskib ud for Portugal
- Ny bornholmerfærge på vej til Danmark
- Vincent Clerc formand for Klimapartnerskab
- Se Maersk nye metanoldrevne feederskib
- Borgmester freder færgerute til Marstal
- Mærsk sælger Maersk Supply Service
- Kornaftale forlænget i sidste øjeblik
- Furetank ansætter første kvindelige kaptajn
- Barsk vejr for Willemoes i NATO-øvelse
- Uggla-selskab sælger containerskib
- Torm leverer spektakulært rekordoverskud


Dagens mest læste

- Bulkcarrier tilbageholdt i Finland
- Færgetrafik løfter Hirtshals Havn
- Kolding Havn fik tocifret millionoverskud
- EU-aftale om maritime brændstoffer
- Drop anchor at Germany’s northernmost university


Ugens mest læste

- Plan om reparation af Nord Stream 1
- Kutter i nød - redningsbåd i aktion
- Se Maersk nye metanoldrevne feederskib
- Mærsk sælger Maersk Supply Service
- Furetank ansætter første kvindelige kaptajn
- Det gik helt galt ved anløb i Kaohsiung
- Ny bornholmerfærge på vej til Danmark
- Borgmester freder færgerute til Marstal
- Maersk-byggeri kom et skridt nærmere
- Maersk åbner ny fragtrute fra Billund
Klik venligst
Klik venligst