Klik venligst
danskerederier.gif

Jernbane skal konkurrere med rederier

Jernbane skal konkurrere med rederier

Mandag 20. april 2015 kl: 09:14


DSV etablerer en ny jernbanerute, der skal flytte gods fra containerrederierne over på jernbanen på strækningen mellem Kina og Europa. En container kan nå Danmark fra Kina på 14 dage mod de 30-40 dage, det tager med et containerskib fra Kina.

”Fra Kina vil jernbanen kunne tiltrække for eksempel tekstiler, reservedele og værdifulde IT-produkter, som skal hurtigt ud på det europæiske marked”, siger Simon H. Galsgaard, adm. direktør i DSV Road A/S, som har etableret en ny daglig rute mellem Danmark og det store knudepunkt i Duisburg, Tyskland. Herfra er der direkte jernbaneforbindelse til godsdestinationer i Kina.

Jernbaneforbindelsen fra Kina er som sagt væsentligt hurtigere end et skib, men for de transporttyper, hvor det bare gælder om at have så lav en transportpris som muligt, er det ikke interessant. Det er til gengæld interessant for de varegrupper, hvor det gælder om at få varerne hurtigt på markedet. SeaIntel vurderer således, at jernbanen vil kunne tage markedsandele fra containerrederierne, hvis man ser udviklingen på langt sigt.

Maersk Line er dog ikke bekymret for den nye konkurrence. For som rederiet gør opmærksom på, er det begrænset, hvor mange containere, der kan være på en togstamme sammenlignet med de godt 18.000 containere, der kan være ombord på et Triple E-skib. Og containerskibene bliver stadigt større. Senest kom det frem, at kinesiske Cosco vil bestille 10 skibe i Triple E-størrelsen.

Kilde: Dagbladet Børsen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Nigerias flåde fængsler bevæbnede vagter
- Maersk Drilling skal bore ud for Myanmar
- Overhørte advarsler - nu trukket fri igen
- Maersk kan miste placeringen som nr. 1
- Græsk støtte til begrænsning af motorkraft
- VLCC-rater nede igen efter rekordhøjde
- Totalt blackout stopper hybridfærge
- DFDS håber på godkendt Brexit-aftale
- MSC tilslutter sig afvisning af arktisk rute
- Norden sælger MR tanker over vurderingen
- Johnson & EU: Brexit aftale er på plads
- Billig svensk kroner gavner Stena Line


Dagens mest læste

- Nigerias flåde fængsler bevæbnede vagter
- Bonavista sætter sejl for første gang i 20 år
- Kina øger fokus på maritim industri


Ugens mest læste

- Kaptajn sejlede afsted med ustyrligt skib
- Maritimt mysterium på run-away skib
- Yacht overtager selv - det går helt galt
- Broen overhørte advarsler i 50 min
- Fantastisk drone-video af verdens største
- Stena Saga giver afgørende hjælp
- DFDS har modtaget tredje kæmpe ro-ro
- Totalt blackout stopper hybridfærge
- Nye sikkerhedsråd på vej efter eksplosion
- Iran varsler reaktion efter “kujonhandling”
Klik venligst