Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Jernbane skal konkurrere med rederier

Jernbane skal konkurrere med rederier

Mandag 20. april 2015 kl: 09:14


DSV etablerer en ny jernbanerute, der skal flytte gods fra containerrederierne over på jernbanen på strækningen mellem Kina og Europa. En container kan nå Danmark fra Kina på 14 dage mod de 30-40 dage, det tager med et containerskib fra Kina.

”Fra Kina vil jernbanen kunne tiltrække for eksempel tekstiler, reservedele og værdifulde IT-produkter, som skal hurtigt ud på det europæiske marked”, siger Simon H. Galsgaard, adm. direktør i DSV Road A/S, som har etableret en ny daglig rute mellem Danmark og det store knudepunkt i Duisburg, Tyskland. Herfra er der direkte jernbaneforbindelse til godsdestinationer i Kina.

Jernbaneforbindelsen fra Kina er som sagt væsentligt hurtigere end et skib, men for de transporttyper, hvor det bare gælder om at have så lav en transportpris som muligt, er det ikke interessant. Det er til gengæld interessant for de varegrupper, hvor det gælder om at få varerne hurtigt på markedet. SeaIntel vurderer således, at jernbanen vil kunne tage markedsandele fra containerrederierne, hvis man ser udviklingen på langt sigt.

Maersk Line er dog ikke bekymret for den nye konkurrence. For som rederiet gør opmærksom på, er det begrænset, hvor mange containere, der kan være på en togstamme sammenlignet med de godt 18.000 containere, der kan være ombord på et Triple E-skib. Og containerskibene bliver stadigt større. Senest kom det frem, at kinesiske Cosco vil bestille 10 skibe i Triple E-størrelsen.

Kilde: Dagbladet Børsen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Det er de søfarendes dag i dag
- DFDS køber to kanalfærger fra Eurotunnel
- Maersk Line omdirigerer 350.000 containere
- RAL ledelse fordømmer arbejdsnedlæggelse
- Maersk Line kommer fri af strejker i Spanien
- Tysk skibsreder kræves fængslet i 4-5 år
- Verdenshandlen til søs vokser
- CMA CGM overvejer gasdrift på mega-skibe
- Kollision sætter fokus på containerskibe
- De bliver bare ved med at fascinere...
- Græske redere: Qatarkrise værre end Brexit
- Japansk rederi-fusion afvises af Sydafrika


Dagens mest læste

- Maersk Line omdirigerer 350.000 containere
- DFDS køber to kanalfærger fra Eurotunnel
- Det er de søfarendes dag i dag


Ugens mest læste

- Stor forvirring om skibskollision
- USS Fitzgerald var tæt på at synke
- Inspektionsskibe i stor redningsaktion
- Flotte droneoptagelser af søsætning
- Kollision sætter fokus på containerskibe
- Kran kollapset i Finland
- De bliver bare ved med at fascinere...
- Indvielsen af batteridrevet færge udskudt
- RAL melding fører til strejke i Aalborg Havn
- APM Terminals fyrer 160 i Göteborg
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst