Containeropgaver sendes ud af Danmark

Den 1. juli træder IMO’s direktiv om vejning af containere i kraft. Men den danske bekendtgørelse, der er udfærdiget af Søfartsstyrelsen, risikerer at sende containere ud af Danmark, fordi det vil være mere fordelagtigt for virksomheder at lade dem færdigpakke i for eksempel Tyskland end i Danmark. Det fortæller kommunikationschef i Danske Speditører, Henrik Beck.

”Reglerne udformes forskelligt i forskellige lande. Den forskellige udformning af reglerne gør, at de danske virksomheder får et incitament til at sende transporterne af sted til Tyskland og lade containerne færdigpakke i for eksempel Hamburg. I stedet for kunne de have været færdigpakket i Danmark og udskibet fra Danmark”, forklarer Henrik Beck til Maritime Danmark.

Han uddyber, at IMO’s direktiv sætter speditørerne i en vanskelig situation, da man tilsyneladende ikke har tænkt over, at der næsten altid er en speditør inde over til at planlægge en transport. Reglerne pålægger afskiberen af godset at fastlægge en verificeret vægt. Det vil som regel være en industrivirksomhed, der er den egentlige afskiber af godset. Industrivirksomhederne vælger oftest at bruge speditører til at være arkitekter for transporterne, og det er derfor ofte speditørerne, der er registreret som afskibere over for rederierne. Det giver speditørerne en række juridiske og praktiske udfordringer, som Henrik Beck ikke vil tøve med at kalde bøvlede og besværlige.

”Det sætter speditørerne i en vanskelig og uholdbar situation”, siger Henrik Beck og tilføjer, at den danske udformning af reglerne også er økonomisk fordyrende. I første omgang lander regningen for containervejningen hos speditøren, der så får til opgave at forhandle med sine kunder om, hvordan den regning skal betales.

Indtil videre har hele 140 lande hverken udstedt officielle regler eller har offentliggjort officielle retningslinjer for containervejning. Men herhjemme har Søfartsstyrelsen altså været hurtigt ude. Danske Speditører ønsker dog at få den danske bekendtgørelse ændret hurtigst muligt.

”Søfartsstyrelsen har stillet os i udsigt, at de vil evaluere reglerne i løbet af efteråret, og der vil vi gøre opmærksom på, at de danske regler skal justeres, så de er i overensstemmelse med de regler, der gælder i vores nabolande”, siger Henrik Beck.

Redaktionen

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

07.12.2025Maritimedanmark.dk

18 migranter omkommet

05.12.2025Maritimedanmark.dk

Søfolk fri efter måneders fangenskab hos Houthierne

05.12.2025Maritimedanmark.dk

Krigsrisikopræmier i Sortehavet tredoblet efter nye angreb

04.12.2025Maritimedanmark.dk

Medie: Hapag-Lloyd byder på ZIM

04.12.2025Maritimedanmark.dk

CO-Søfarts formand Ole Philipsen er død

04.12.2025Maritimedanmark.dk

Digitalt værktøj skal accelerere sikker grøn omstilling til søs

04.12.2025Maritimedanmark.dk

Pirater bortfører ni søfolk fra dansk gastankskib

03.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk indblandet i sag om prisaftaler i Sydafrika

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course