Klik venligst
danskerederier.gif

Containeropgaver sendes ud af Danmark

Containeropgaver sendes ud af Danmark

Torsdag 30. juni 2016 kl: 08:46


Den 1. juli træder IMO’s direktiv om vejning af containere i kraft. Men den danske bekendtgørelse, der er udfærdiget af Søfartsstyrelsen, risikerer at sende containere ud af Danmark, fordi det vil være mere fordelagtigt for virksomheder at lade dem færdigpakke i for eksempel Tyskland end i Danmark. Det fortæller kommunikationschef i Danske Speditører, Henrik Beck.

”Reglerne udformes forskelligt i forskellige lande. Den forskellige udformning af reglerne gør, at de danske virksomheder får et incitament til at sende transporterne af sted til Tyskland og lade containerne færdigpakke i for eksempel Hamburg. I stedet for kunne de have været færdigpakket i Danmark og udskibet fra Danmark”, forklarer Henrik Beck til Maritime Danmark.

Han uddyber, at IMO’s direktiv sætter speditørerne i en vanskelig situation, da man tilsyneladende ikke har tænkt over, at der næsten altid er en speditør inde over til at planlægge en transport. Reglerne pålægger afskiberen af godset at fastlægge en verificeret vægt. Det vil som regel være en industrivirksomhed, der er den egentlige afskiber af godset. Industrivirksomhederne vælger oftest at bruge speditører til at være arkitekter for transporterne, og det er derfor ofte speditørerne, der er registreret som afskibere over for rederierne. Det giver speditørerne en række juridiske og praktiske udfordringer, som Henrik Beck ikke vil tøve med at kalde bøvlede og besværlige.

”Det sætter speditørerne i en vanskelig og uholdbar situation”, siger Henrik Beck og tilføjer, at den danske udformning af reglerne også er økonomisk fordyrende. I første omgang lander regningen for containervejningen hos speditøren, der så får til opgave at forhandle med sine kunder om, hvordan den regning skal betales.

Indtil videre har hele 140 lande hverken udstedt officielle regler eller har offentliggjort officielle retningslinjer for containervejning. Men herhjemme har Søfartsstyrelsen altså været hurtigt ude. Danske Speditører ønsker dog at få den danske bekendtgørelse ændret hurtigst muligt.

”Søfartsstyrelsen har stillet os i udsigt, at de vil evaluere reglerne i løbet af efteråret, og der vil vi gøre opmærksom på, at de danske regler skal justeres, så de er i overensstemmelse med de regler, der gælder i vores nabolande”, siger Henrik Beck.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Teekay LNG Partners vender rødt til sort
- Skou: Handelskrig kan koste 1 pct-point
- Nyt lys over tragisk ulykke på Maersk-skib
- DFDS skifter ud i toppen
- Regnskabet sender Maersk-aktien ned
- Maersk vil tilbagekøbe aktier for 10 mia. kr
- Maersk: "Vi har fået en god start på 2019"
- Hurtigruten vil sejle på fiskeaffald
- Torm-chef ny formand for Danske Rederier
- Ni år gammelt containerskib skrottes
- Rederichefer ser lyst på fremtiden trods uro
- FT-valg: SV enighed bekræftet i Svendborg


Dagens mest læste

- Nyt lys over tragisk ulykke på Maersk-skib
- Krængende MSC-containerskib evakueret
- Fayard får bøde på 80.000 for dødsulykke
- Maersk: "Vi har fået en god start på 2019"
- Maersk vil tilbagekøbe aktier for 10 mia. kr


Ugens mest læste

- 2. officer falder overbord fra Maersk-skib
- Ni år gammelt containerskib skrottes
- Maersk bestiller op til ti nye feeder-skibe
- Povl Anker skal males i 1978-farver
- Transportbånd kollapser over skib
- Fejlskøn og kursændring skyld i kæntring
- Undervandsdroner kan have placeret miner
- Ny hurtigrute på vej i ø-havet
- Vraget af det sidste slaveskib fundet
- Incat bygger verdens største alu-katamaran
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst