Klik venligst
danskerederier.gif

Containeropgaver sendes ud af Danmark

Containeropgaver sendes ud af Danmark

Torsdag 30. juni 2016 kl: 08:46


Den 1. juli træder IMO’s direktiv om vejning af containere i kraft. Men den danske bekendtgørelse, der er udfærdiget af Søfartsstyrelsen, risikerer at sende containere ud af Danmark, fordi det vil være mere fordelagtigt for virksomheder at lade dem færdigpakke i for eksempel Tyskland end i Danmark. Det fortæller kommunikationschef i Danske Speditører, Henrik Beck.

”Reglerne udformes forskelligt i forskellige lande. Den forskellige udformning af reglerne gør, at de danske virksomheder får et incitament til at sende transporterne af sted til Tyskland og lade containerne færdigpakke i for eksempel Hamburg. I stedet for kunne de have været færdigpakket i Danmark og udskibet fra Danmark”, forklarer Henrik Beck til Maritime Danmark.

Han uddyber, at IMO’s direktiv sætter speditørerne i en vanskelig situation, da man tilsyneladende ikke har tænkt over, at der næsten altid er en speditør inde over til at planlægge en transport. Reglerne pålægger afskiberen af godset at fastlægge en verificeret vægt. Det vil som regel være en industrivirksomhed, der er den egentlige afskiber af godset. Industrivirksomhederne vælger oftest at bruge speditører til at være arkitekter for transporterne, og det er derfor ofte speditørerne, der er registreret som afskibere over for rederierne. Det giver speditørerne en række juridiske og praktiske udfordringer, som Henrik Beck ikke vil tøve med at kalde bøvlede og besværlige.

”Det sætter speditørerne i en vanskelig og uholdbar situation”, siger Henrik Beck og tilføjer, at den danske udformning af reglerne også er økonomisk fordyrende. I første omgang lander regningen for containervejningen hos speditøren, der så får til opgave at forhandle med sine kunder om, hvordan den regning skal betales.

Indtil videre har hele 140 lande hverken udstedt officielle regler eller har offentliggjort officielle retningslinjer for containervejning. Men herhjemme har Søfartsstyrelsen altså været hurtigt ude. Danske Speditører ønsker dog at få den danske bekendtgørelse ændret hurtigst muligt.

”Søfartsstyrelsen har stillet os i udsigt, at de vil evaluere reglerne i løbet af efteråret, og der vil vi gøre opmærksom på, at de danske regler skal justeres, så de er i overensstemmelse med de regler, der gælder i vores nabolande”, siger Henrik Beck.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Maersk normaliserer transpacific-kapaciteten
- Wilhelmsen-chef tilbudt 2,2 mia. kr. for at gå
- Caribisk krydstogt på vej efter norsk succes
- Dansker til tops i græsk tankskibsrederi
- Nu ønsker flere eftersøgningen genoptaget
- Rekord-katamaran klar til Ystad-Sassnitz
- Danske Rederier anerkender EU-ambitioner
- Sri Lanka vil retsforfølge VLCC-kaptajn
- Hurtigruten aflyser alle krydstogter i år
- EU-flertal:Skibsfarten skal købe CO2-kvoter
- Esvagt tjener på digitalisering af data
- Scandlines tilbagebetaler Corona-millioner


Dagens mest læste

- Wilhelmsen-chef tilbudt 2,2 mia. kr. for at gå
- Caribisk krydstogt på vej efter norsk succes
- Dansker til tops i græsk tankskibsrederi
- Maersk Drilling: Boringer skal være grønnere
- Solstad-kreditorer sælger gæld for håndører


Ugens mest læste

- Tidligere Maersk kabellægger sunket
- Køb et piratskib som husbåd i København
- Krydstogtskib skal ombygges til superyacht
- MSC-gigant kolliderer med kran
- Sådan sejler skibene efter ruteændringer
- Gammel restaurations-færge kæntret
- Karstensens Skibsværft scorer ny stor ordre
- Flygtninge har forladt Maersk Etienne
- Fjord Line fyrer op mod 200 ansatte
- Rekord-katamaran klar til Ystad-Sassnitz
Klik venligst
Klik venligst