Hvide Sande Skibsværft misser norsk ordre
Hvide Sande Skibsværft leverede sidste år multifunktionsfartøjet Bøkfjord til Kystverket. Et skib, der i øvrigt blev kåret til Årets Skib i Danmark 2016 på Danish Maritime Fair. Hvide Sande var da også med i kapløbet om ordren på et nyt fartøj, Ryvingen, men tabte på målstregen til Norske Fitjar.
“Der bliver konkurreret på forskellige parametre såsom pris, miljøvenlighed og egnethed og Fitjar faldt så mere fordelagtigt ud samlet set i forhold til vores bud,” siger Carl Erik Kristensen, direktør på Hvide Sande Skibsværft til Maritime Danmark.
Direktøren peger videre på, at valutakursen har stor indflydelse på et dansk værfts bud i Norge. Hvide Sande Skibsværft leverede sit tilbud i august og forhandlingerne har stået på lige siden. Værftet fik meddelelsen med afslaget i går.
“Og så er det ikke nogen overdrivelse at sige, at de norske værfter har været i krise og det har presset prisen.Vi er i den heldige situation, at vi gerne vil bygge nybygninger, men vi er ikke afhængige af, at skulle gøre det,” siger værftsdirektøren.
Kontrakten på det forrige skib, Bøkfjord landede hos danske Hvide Sande Skibsværft. Under bygningen af Bøkfjord besluttede Kystverket at ændre fremdrivningskonceptet efter et massivt politisk pres i Norge. Ikke mindst interesseorganisationen Norsk Industri var stærkt utilfredse med, at nybygningsordren gik til et dansk værft, men også over at skibet ikke blev bygget efter de nyeste principper omkring hybrid drift eller drift på naturgas.
I konkurrence med tre andre aktører, her iblandt værftet i Hvide Sande, vandt Fitjar den nye kontrakt. Fitjar har tidligere bygget to af Kystverkets til nu tre nye multifunktionelle fartøjer. I 2012 blev OV Utvær leveret og året efter var OV Skomvær klar hos Fitjar. Efter planen skal OV Ryvingen leveres i november 2018.
På OV Ryvingen bliver hybridløsningen, som sammen med lagring af overskudsvarme blev introduceret med OV Bøkfjord, videreudviklet med en batteripakke, som er næsten fire gange så stor. Det vil sige, at den er dobbelt så stor som på den elektriske færge, MF Ampere, der sejler på ruten Lavik og Oppedal i Sognefjorden.
Læs mere om Bøkfjord HER
Redaktionen