Havneudvidelse giver værft et nyt boost
Søby Værft venter lige nu på en VVM-redegørelse, der skal danne baggrund for en havneudvidelse og muligheden for at grave en ny tørdok DOK 4 på 150 meter. Den skal ligge uden på den nuværende DOK 3. Den nye DOK 4 er faktisk et krav til værftets fremtidige udvikling, siger værftsdirektør Roar Falkenberg.
”Vi skal kunne følge og navigere på produktionen i forhold til de krav som vores nuværende og fremtidige kunder møder i deres marked om større tonnage. Betingelsen er at vi har styr på deres vækst. Alternativet er, at vi mister dem.”
”Med en ny DOK 4 er vi ikke længere begrænset i samme udstrækning som nu, hvor DOK 3 kan klare skibe op til 7.000 brt. Fremover vil vi se på de mellemstore tank-, bulk- og containerskibe, som ligger i konstant fart ind/ud af Østersøen, bl.a. via NOK eller via Skagen og Storebælt. Dem vil vi kunne servicere i form af hovedeftersyn og klasse og andet”.
Når det gælder havneudvidelsen i Søby, har Ærø Kommunen på forhånd bevilget 41 mio. kr. i tilskud. Totalt set ventes udvidelsen at koste ca. 160 mio. kr.. Vi satser på, at staten bevilger 100 mio. kr.. De resterende 20 mio. kr. henter vi selv, siger formand for Søby Havns bestyrelse, Kaj Andersen, til Maritime Danmark. VVM undersøgelsen skulle ikke give problemer. Vi er jo den eneste havn udenfor Natur 2000 området, så udvidelsen af havnen kommer ikke til at berøre fredningsområder.
Læs hele artiklen om Søby Værft i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder:
Læs også en artikel om Petersen & Sørensen Motorværksted HER
Læs også et interview med direktøren for Danske Maritime, Jenny N. Braat, der giver sit bud på, hvorfor de danske værfter klarer sig så godt. Læs artiklen HER